Abigail (2024)

Recensie Abigail CinemagazineRegie: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett | 110 minuten | horror, thriller | Acteurs: Melissa Barrera, Dan Stevens, Alisha Weir, William Catlett, Kathryn Newton, Kevin Durand, Angus Cloud, Giancarlo Esposito, Matthew Goode

Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett vormen een regisseursduo dat hun gezicht veelvuldig laat zien in het horrorcircuit. Zo regisseerden zij de laatste twee films in de Scream-franchise. Ze hebben zichzelf vooral op de kaart gezet met het originele ‘Ready or Not’ in 2019. Met ‘Abigail’ pogen ze hier op voort te borduren.

Een groepje semi-getalenteerde criminelen wordt bij elkaar gesprokkeld om de 12-jarige dochter van een steenrijke man te ontvoeren. Hun baas Lambert (Giancarlo Esposito) laat weten dat ze enkel hoeven te babysitten, en na één nacht 50 miljoen dollar rijker zijn. Ze kidnappen het balletmeisje en nemen haar mee naar een gigantisch huis. Eenmaal daar lijkt de op papier zo simpele opdracht meerdere addertjes onder het gras te hebben.

‘Abigail’ heeft een waanzinnig hoog entertainmentgehalte. In de kern is het een komedie die horrorelementen bevat, althans: zo lijkt het bedoeld. De cast lijkt zorgvuldig uitgekozen en bulkt van het talent. Melissa Barrera is een vaste waarde voor Bettinelli-Olpin en Gillett en laat ook hier weer zien de kwaliteiten te hebben voor een film als deze. Met Dan Stevens staat er een vrij gerenommeerde naam tegenover haar. Hij schmiert er op los in ‘Abigail’ en dat is af en toe leuk om naar te kijken, maar tegen het einde ben je de man wel zat, al komt dit mede door de plot.

Met Kathryn Newton is er weer een actrice opgestaan die veel te bieden heeft. Haar komische timing en chemie met Kevin Durand zorgt voor hilarische momenten. De jonge Alisha Weir die eerder al de rol van Matilda vervulde, is een begenadigd kindacteur. De dansscène die een soort spel vormt tussen haar en het personage van Newton is cinematisch gezien het grote hoogtepunt van ‘Abigail.’

De plot en met name het laatste halfuur zijn de grote mankementen van de film. Spanning is er alom, maar alle plannetjes die de groep bedenkt om het grote kwaad te stoppen zijn gedoemd te mislukken. Als we richting het einde toewerken krijg je als kijker veel teveel op je plaatje gegooid en gaat de film van links naar rechts als een kart die crasht. Het heen en weer steggelen maakt dat ‘Abigail’ nog niet eens de veters mag strikken van voorganger ‘Ready or Not.’ Wederom is dit een kat-en-muis-spel dat op het scherpst van de snede gespeeld dient te worden, maar de uiteindelijke uitkomst is een stuk minder bevredigend. ‘Abigail’ brengt weinig origineels en nieuws naar de oppervlakte, maar scoort net een voldoende.

Sjoerd Crins

Waardering: 3

Bioscooprelease: 18 april 2024