About Last Night (1986)

Regie: Edward Zwick | 113 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Rob Lowe, Demi Moore, James Belushi, Elizabeth Perkins, George DiCenzo, Michael Alldredge, Robin Thomas, Donna Gibbons, Megan Mullally, Patricia Duff, Rosanna DeSoto, Sachi Parker, Robert Neches, Joe Greco, Ada Maris

Bijna geschiedenis al, deze twintigersfilm uit een tijd dat een happy end verboden was en een romantische film onmogelijk realistisch kon zijn; zeker niet met Rob Lowe erbij, het meisjesidool van de jaren tachtig. En een jonge Demi Moore in mohair trui onder een tuinbroek op een fiets met een rieten mandje, het lijkt wel een andere eeuw en dat is het ook. Maar weg met de nostalgie en ook met het cynisme: ‘About Last Night’ is geen doorsnee romantische film en zelfs een geheime hit bij filmliefhebbers.

Klassieke conflicten op de grens van jeugd en volwassenheid in een tijd dat ouders niets meer te zeggen hadden en verliefdheid geen grenzen kende – zeg maar het tijdperk tussen pil en aids – daar gaat het in deze film om. Is het lust of is het liefde en is dat dan belangrijker dan vriendschap en vrijheid? Schat, waar denk je aan en wil je niet met mijn op school gebreide pannenlap de tafel schoonmaken? Debbie wil wel (zelfs tien kinderen), maar Dan heeft nog wat moeite met ‘the big L-word’ en aanverwante verantwoordelijkheden.

Problemen die van alle tijden zijn. De belangrijke bijrollen van Dan’s boezemvriend Bernie en Debbie’s huisgenote Joan, die elkaar niet kunnen uitstaan omdat ze teveel op elkaar lijken, verbreden het verhaal zodanig dat het levendiger wordt en verschillende kanten van relaties belicht worden, zonder in gefilosofeer te vervallen. Hufter met het goede hart Bernie,  voor wie vrouwen vleeswaren lijken, staat voor de vrije kant van Dan en het foute mannen verslindende eendje Joan voor die van Debbie.

Het zijn dan ook vooral de twee stellen acteurs die de film maken wat die is. Nooit worden de vier hoofdpersonen karikaturen, maar ze vormen een natuurlijk evenwicht, met Moore en Lowe als geloofwaardig romantisch en Perkins en Belushi als humoristisch koppel. De humor is dan ook een belangrijk smeermiddel in ‘About Last Night’. Bernie tegen Joan: “If you didn’t have a pussy I would have killed you long before”. Daar kan Samuel L. Jackson moeilijk tegenop. Dit is bovendien een film die zowel mannen als vrouwen leuk (kunnen) vinden en dat is een hele prestatie met een zwijmelende Lowe en een boerende Belushi tegelijk in beeld.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 20 november 1986