Above Suspicion (2019)

Recensie Above Suspicion CinemagazineRegie: Phillip Noyce | 104 minuten | actie, biografie | Acteurs: Emilia Clarke, Jack Huston, Sophie Lowe, Johnny Knoxville, Austin Hébert, Thora Birch, Karl Glusman, Kevin Dunn, Brian Lee Franklin, Omar Benson Miller, Chris Mulkey, Brittany O’Grady, Luke Spencer Roberts

‘Above Suspicion’ van regisseur Philip Noyce ( bekend van onder andere ‘Patriot Games’, ‘Sliver’ en ‘Rabbit-Proof Fence’) is een verfilming van een waargebeurd verhaal naar een boek van Josep Sharkey. Wie staat boven de macht, met andere woorden: wie staat boven alle verdenking? Dat is waar het in deze rolprent om draait.

De jonge, getrouwde FBI-agent Mark Putnam (Jack Huston, ‘The Irishman’) wordt naar het bergstadje Pikeville in Kentucky gestuurd voor een drugszaak en de jacht op een lokale bankrover. Hij kruist al snel het pad van Susie (Emilia Clarke uit “Game of Thrones”), die in posterboy Mark een middel ziet om haar armzalige bestaan te ontvluchten.

Susie wordt Marks informant en ze krijgen een affaire, maar uiteindelijk loopt alles heel slecht af, voor beiden. Pikeville is, zoals Susie het omschrijft: ‘Een stad waar je uiteindelijk weer belandt, in de laagste van alle dalen’. Een stadje ook waar – na het sluiten van de mijnen – alleen nog geld te verdienen is in het begrafeniswezen en/of in de verkoop van drugs.

Samenwonend met haar twee kinderen en haar ex-man Cash (een stereotype rol van Johnny Knoxville), die haar af en toe goed de les leest, probeert Susie via handel in drugs en uitkeringsfraude haar hoofd boven water te houden. Via Susie krijgt Mark de ‘buurtbankovervaller’ in de boeien, maar voor de omvangrijkere drugszaak heeft hij haar niet meer nodig. Susie wordt persona non grata in het kleine stadje als ze getuigt in een rechtszaak. Wanhopig probeert ze nog steeds met de inmiddels verhuisde Mark in contact te blijven. Als ze opbiecht zwanger van hem te zijn, vallen alle plannetjes ruw aan duigen. Ja, dat krijg je ervan als je je inlaat met iemand die niets te verliezen heeft. Maar bovenal, hou je aan de goede raad: ‘Don’t sleep with the informant’…

De Britse Emilia Clarke overtuigt in de hoofdrol. Ze bedient zich van een perfect Southern accent en is de ster van de film. Jack Huston voldoet aan de term ‘posterboy’ qua looks, maar zijn acteerprestaties zijn een beetje vlak. Desondanks is ‘Above Suspicion’ een film die het bekijken waard is. De setting is raak en ook de filmscore draagt bij aan de groezelige sfeer.

Ruud Stift

DVD-release: 16 september 2020