Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012)

Regie: Timur Bekmambetov | 105 minuten | horror, thriller, fantasie | Acteurs: Benjamin Walker, Mary Elizabeth Winstead, Dominic Cooper, Rufus Sewell, Anthony Mackie, Marton Csokas, Jimmi Simpson, Jaqueline Fleming, Robin McLeavy, Erin Wasson, John Rothman, Alex Lombard, Teri Wyble, Cameron M. Brown, Frank Brennan, Lux Haney-Jardine, Curtis Harris, Bill Martin Williams, Aaron Toney, Meade Patton, Lawrence Turner

Er valt wel iets te zeggen voor films waarvan je alleen al door de titel kunt verwachten wat je te zien krijgt. ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’ is er zo een. Het is een volslagen maf concept, dat al eerder te lezen was in de gelijknamige bestseller van Seth Grahame-Smith (die je misschien zult kennen van het al even bizarre “Bride & Prejudice en Zombies”), die zijn eigen boek verwerkte tot een vernuftig filmscenario. Regisseur Timur Bekmambetov, die dankzij spetterende over-the-top-actiefilms als ‘Wanted’ en ‘Night Watch’ al vaker met het bijltje gehakt heeft, weet het onnozele idee in goede banen te leiden.

‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’ begint met een scène waarin een jonge Abe opkomt voor zijn goede vriend Will en dat moet bezuren met het ontslag van zijn ouders en – erger – de dood van zijn moeder. Als Abe volwassen is (en gespeeld wordt door de innemende Benjamin Walker), besluit hij gehoor te geven aan zijn jarenlange wraakgevoelens en drinkt hij zichzelf moed in om de moordenaar een koekje van eigen deeg te geven. Zijn plan mislukt jammerlijk, maar gelukkig is daar Henry Sturgess (Dominic Cooper), die de toekomstige zestiende president van de Verenigde Staten redt van een zekere dood (en daarbij eigenlijk meteen het lot van de slaven in de VS) en hem vervolgens opleidt tot vampierenjager. Abe vertrekt naar Springfield, Illinois, waar hij een baantje krijgt bij een kruidenier, in zijn vrije tijd rechten studeert en ‘s nachts de talloze vampieren die het land rijk is laat kennismaken met zijn verzilverde bijl, zij het dat de kennismaking meestal van korte duur is. Ook leert hij de mooie, zelfverzekerde en grappige Mary Todd (Mary Elizabeth Winstead) kennen, hoewel Henry hem meermaals heeft gewaarschuwd voor de gevaren van het ontwikkelen van relaties in combinatie met zijn roeping als demonendoder. Abrahams politieke betrokkenheid groeit naarmate hij beseft dat vampieren dieper in de Amerikaanse samenleving geïnfiltreerd zijn dan hij aanvankelijk dacht.

De keuze van de makers om het idiote idee dat aan ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’ ten grondslag ligt, zo serieus mogelijk te benaderen, pakt erg goed uit. Zeker tijdens de film is het allemaal heel plausibel wat je voorgeschoteld krijgt. Voor een actiefilm is het een verrassend intelligent script en wanneer een scène niet authentiek is, is ie automatisch wel heerlijk overdreven, zoals de scène waarin Abe opnieuw de strijd aangaat met zijn moeders moordenaar te midden van een kudde op hol geslagen paarden. Ook de stijlvol in beeld gebrachte gevechten op een voortdenderende stoomtrein zijn om te smullen. Gedurende zeker tachtig procent van de speelduur bruist ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’ van de energie, maar áltijd is de film een lust voor het oog. Wat de film mist aan historische accuratesse (maar wie verwacht dat ook, met zo’n titel?) wordt volop goedgemaakt door de hoge mate van entertainment.

Een verder sterk punt in ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’ wordt gevormd door de cast: er is gewoonweg geen enkele rotte appel te vinden in de solide line-up. De sidekicks zijn zonder uitzondering een waardevolle toevoeging aan het verhaal. Benjamin Walker heeft oprechte chemie met zijn aantrekkelijke tegenspeelster en ook de vriendschap tussen Will (Anthony Mackie) en Abe voelt geloofwaardig aan. Daarnaast is de onvoorspelbaarheid van de relatie tussen Henry en zijn leerling een pré. Tenslotte verdienen de fantastische personages Adam (Rufus Sewell) en Vadoma (Erin Wasson) bijna een spin-off. Maar wellicht dat we hierna eerst ‘Andrew Johnson: Vampire Hunter’ te zien krijgen…

Bioscooprelease: 2 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 9 januari 2013