Abrir puertas y ventanas (2011)

Regie: Milagros Mumenthaler | 96 minuten | drama, komedie | Acteurs: María Canale, Martina Juncadella, Ailín Salas, Julián Tello

Regisseur Milagros Mumenthaler schenkt ons een ietwat vreemde Argentijnse film, die grote moeite heeft om de balans te houden tussen een narratiefloze film, of zijn meer clichématige variant. Het lijkt alsof de tevens als scenarist optredende Mumenthaler halverwege de film geen vertrouwen meer had en daarom een nodeloos verhaal wilde inbrengen.

Tot dat moment is ‘Abrir puertas y ventanas’ namelijk een meer dan geslaagde film over drie opgroeiende zussen (Maria Canale, Martina Juncadella en Ailan Salas) die na het overlijden van hun grootmoeder het zelf in een huis moeten rooien. Veel vragen worden niet beantwoord, noch lijkt er veel progressie te zijn, maar met een fijne kalmte (en bewegende camera’s; het geheim van goede films) en veel geduld biedt de Argentijn ons een portret – er wordt door middel van verschillende momenten in het huishouden ons een leven getoond – een stilleven haast, wat tot de helft van de film goed werkt.

Dan gooit Mumenthaler dit principe echter overboord en moet het portret plaats maken voor dramatische ontwikkelingen. En daar loopt de film mank. Het is het onvermogen een duidelijke keuze te maken. Of hij maakt een stilleven, of hij maakt een drama (of hij kiest er bewust voor in het midden te balanceren), maar door halverwege de film van optie te veranderen, valt ‘Abrir puertas y ventanas’ als los zand uit elkaar. Het drama komt uit het niets, is weinig onderbouwd en doet daarom ongeloofwaardig aan. Dat is zonde, want de film had helemaal geen verdere inbreng van een plot nodig gehad, maar het lijkt de Argentijnse regisseur en scenarist aan lef te hebben ontbroken.

Het is waarschijnlijk de sterke eerste helft waar de film zijn prijzen aan te danken heeft op het film festival van Locarno in 2011; als de Argentijnse film zijn peinzende karakter van ruwweg die eerste vijf kwartier had behouden, was er nog veel meer mogelijk geweest.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 23 februari 2012