Achtste-groepers huilen niet (2012)

Regie: Dennis Bots | 96 minuten | drama, familie | Acteurs: Hanna Obbeek, Nils Verkooijen, Johanna ter Steege, Reinout Bussemaker, Fiona Livingston, Bram Flick, Amin Beyandouz, Eva van der Gucht, Loek Peters, Chrisje Comvalius, Lieke van Lexmond, Hanna Verboom

Hoe je een jeugdboek over kanker schrijft, die vraag kan Jacques Vriens goed beantwoorden. Zijn aangrijpende boek “Achtste-groepers huilen niet”, waarin hij op een herkenbare manier het wel en wee van een groep acht neerzet, die moet omgaan met een aan leukemie lijdend klasgenootje, werd bekroond door de Nederlandse Kinderjury. Hoe je een jeugdfilm over kanker maakt, dat kun je regisseur Dennis Bots inmiddels prima vragen. Met zijn verfilming van Jacques Vriens’ succesroman heeft hij een film gemaakt, die het ongetwijfeld goed gaat doen op voorlichtingsbijeenkomsten of tijdens lessen op (basis)scholen.

De rol van de stoere achtste-groeper Akkie wordt op dappere wijze vertolkt door Hanna Obbeek, die duidelijk gegroeid is sinds haar optreden in ‘Briefgeheim’ (2010). Dennis Bots heeft er echter heel bewust voor gekozen Akkie’s ziekte niet centraal te stellen: ‘Achtste-groepers huilen niet’ mag dan wel over leukemie in al haar afschuwelijke facetten gaan, maar de focus wordt regelmatig naar de rest van Akkies innemende klasgenootjes verlegd. Bijvoorbeeld Laurens, die een oogje op Akkie heeft en zijn prille liefde voor haar in prachtige (strip)vorm giet. Of de onzekerheid van Akkies beste vriendin Elise, die een buitenbeugel heeft, twijfelt of ze wel goed genoeg is om mee te doen met het voetbaltoernooi en uitgelachen wordt vanwege haar geloof in God. Of Joep (Nils Verkooijen, hou deze jonge acteur in de gaten!), die Akkie niet kan uitstaan en vice versa, maar voor wiens onuitstaanbare optreden natuurlijk ook een hele plausibele verklaring is.

In het begin van de film komen de dialogen nog wat stroef en gekunsteld over, maar gelukkig zit er een opgaande lijn in. De jonge cast overtuigt, de oudere acteurs (Johanna ter Steege en Reinout Bussemaker als Akkies ouders, Eva van der Gucht als juf Ina, Loek Peters als Dokter Snor en Chrisje Comvalius als Afida) kwijten zich eveneens prima van hun taak. Erg leuk zijn de tot leven komende tekeningen die groep acht voor Akkie maakt als ze net in het ziekenhuis ligt. Of de manier waarop dokter Snor uitlegt aan Akkie wat haar ziekte precies inhoudt. Het zou zo maar een echte dokter kunnen zijn. Want ondanks het beladen onderwerp is er genoeg ruimte voor een glimlach en zelfs in de verdrietige scènes kun je de regisseur niet verwijten de traanbuizen overmatig te prikkelen. ‘Achtste-groepers huilen niet’ is een mooi en integer eerbetoon aan alle (jonge) helden die vechten tegen een oneerlijke ziekte.

Bioscooprelease: 15 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 3 juli 2012