Action Point (2018)

Recensie Action Point CinemagazineRegie: Tim Kirkby | 84 minuten | komedie | Acteurs: Johnny Knoxville, Eleanor Worthington-Cox, Chris Pontius, Dan Bakkedahl, Johnny Pemberton, Brigette Lundy-Paine, Eric Manaka, Joshua Hoover, Connor McVicker, Michael Everson, Aidan Whytock, Matthew Peterson, Aidan Scott, Ashley Dickerson, Matt Schulze, Camilla Wolfson, Patrick De Langhe

Wat krijg je als je ‘Jackass’ combineert met een losjes op waarheid gebaseerd verhaal over een dodelijk pretpark? ‘Action Point’. Johnny Knoxville speelt de rol van D.C., een pretparkhouder in het westen van Amerika, die de regels omtrent veiligheid niet al te nauw neemt. Als gevolg daarvan dreigt hij zowel zijn pretpark als de voogdij over zijn dochter te verliezen. Johnny Knoxville is vooral bekend van zijn werk in ‘Jackass’, de serie waarin hij de gekste stunts uitvoert. De populariteit ligt vooral rond en net na de eeuwwisseling. Wat volgt zijn wat films en spin-offs, met gemixt resultaat. Daaronder valt nu dus ook ‘Action Point’ met een dito effect.

Het acteerwerk is niet van het allerhoogste niveau, maar de vraag is of je dat als kijker vervelend vindt. Uiteindelijk is het ultieme handelsmerk toch de stunts die ze uitvoeren. Daar zijn er helaas te weinig van om ‘Action Point’ goed te maken. Er wordt in het verhaal duidelijk gezocht naar momenten om Knoxville pijn te doen en dat gaat ten koste van de overtuigingskracht van dat verhaal. Het is een slap omhulsel dat te weinig boeit en eigenlijk alleen maar in de weg zit. Daarbij zijn er in het verhaal ook keuzes gemaakt die weinig tot geen positief effect op het geheel hebben. Zo is er een verhaallijn waarin de dochter van D.C. papieren bij zich heeft die de nieuwe vriend van haar moeder haar voogd zouden maken. Dit is zo knullig uitgewerkt en wordt afgerond met zo’n voorspelbaar resultaat dat het haast grappig wordt. De film had dus kunnen profiteren van een betere focus op de stunts en minder op de omlijsting. Het is nogal tekenend dat het filmpje tijdens de aftiteling, waarin je de stunts vanuit een ander, “echter” perspectief ziet, het leukste en meeste authentieke stuk van de hele film is.

Niet alles is slecht aan ‘Action Point’. De wisselwerking tussen de acteurs (en vooral tussen Knoxville en oud-Jackass-gediende Chris Pontius) is goed en het voelt daardoor alsof de makers zelf heel veel plezier hebben gehad bij het maken van de film. Waar dit in het geval van de serie ‘Jackass’ juist leidde tot een van de succesvolle kenmerken, is het in ‘Action Point’ vooral de positieve uitschieter in een film die vooral net te weinig van alles is.

Ton te Slaa

DVD- en blu-ray-release: 5 september 2018