Acusada (2018)

Recensie Acusada CinemagazineRegie: Gonzalo Tobal | 113 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Lali Espósito, Leonardo Sbaraglia, Inés Estévez, Daniel Fanego, Gerardo Romano, Gael García Bernal, Martina Campos, Laura Casalongue, Debora Dejtiar, Ana Garibaldi, Margarita Molfino, Lautaro Rodríguez, Ricardo Truppel, Emilio Vodanovich

Je zult maar als 18-jarige aangeklaagd worden voor de moord op je beste vriendin. Toch is dat precies wat de bloedmooie scholiere Dolores Dreier overkomt in het Argentijnse thrillerdrama ‘Acusada’. Na een feestje waarbij ook Dolores aanwezig was wordt het lijk gevonden van haar beste vriendin. Onder het bloed. De laatst aanwezige in dat huis was onze Dolores. En dan blijkt ook nog dat de vriendinnen vooraf grote bonje hadden over een gelekte seksvideo.

‘Acusada’ begint 2,5 jaar na de moord, wanneer het proces tegen Dolores op het punt staat te beginnen. We volgen de laatste voorbereidingen op het proces, Dolores’ optreden in de media, de even liefdevolle als moeizame omgang met haar familieleden en de onderonsjes met haar advocaat.

‘Acusada’ heeft een dubbele focus die goed past bij het genre van het thrillerdrama. In de eerste plaats onderzoekt de film of Dolores al dan niet schuldig is aan de moord en, indien onschuldig, wie het dan wel heeft gedaan. Het tweede waar de film op inzoomt is het spektakel waar iedere grote misdaadzaak tegenwoordig in verzandt. Van de ziekelijke nieuwsgierigheid van medeburgers tot de al even ziekelijke aandacht van de media, alles wat we in Nederland ook zien gebeuren komt hier langs.

Met dit concept is niks mis maar de uitwerking laat te wensen over. Als thriller mist de film de nodige voortgang. Langzaam, heel langzaam, wordt het allemaal iets duidelijker, en dan nog. Zelden wordt een nieuw aanknopingspunt gevonden, zelden komt een nieuwe verdachte om de hoek kijken, zelden hebben we van die lekker scherpe politieverhoren die we van een beetje thriller mogen verlangen.

Ook waar het gaat om de verbeelding van het proces en het daarbij behorend spektakel laat de film de kijker op een droogje zitten. De film volgt steeds de gebaande paden, en we zien ook nauwelijks iets van de invloed die een dergelijk proces moet hebben op familie en omgeving. Bovendien is het personage Dolores nogal bleekjes, zit er nauwelijks ontwikkeling in haar karakter en is er van dramatische voortgang geen sprake. Waarmee ‘Acusada’ nog altijd geen vervelende film is, maar heel enthousiast worden we er niet van.

Bioscooprelease: 16 mei 2019
‘Acusada’ is in april 2019 te zien in filmtheaters door het hele land in het kader van Movies That Matter on tour.