Adam (2019)

Recensie Adam CinemagazineRegie: Maryam Touzani | 98 minuten | drama | Acteurs: Lubna Azabal, Nisrin Erradi, Douae Belkhaouda, Aziz Hattab, Hasna Tamtaoui

Ongehuwd moederschap is in Marokko nog altijd taboe. Een buitenechtelijk kind zal zijn of haar hele leven aan herinnerd worden, dus kiezen veel vrouwen – die om wat voor reden dan ook zwanger raken en geen partner hebben – om het kind direct na de geboorte af te staan. De Marokkaans/Frans/Belgische productie ‘Adam’ behandelt dit thema op gevoelige en intrigerende wijze.

Samia (Nisrin Erradi) is hoogzwanger, dakloos en op zoek naar een baan en onderkomen in Casablanca. Ze gaat van deur tot deur, maar krijgt elke keer nul op rekest. Wanneer ze aan het eind van de dag afgewezen wordt door Abla (Lubna Azabal) geeft ze het op en besluit ze de nacht buiten door te brengen. Abla is alleenstaand moeder en eigenaar van een bakkerszaakje dat ze vanuit haar huis runt. Als ze voor het slapen gaan naar buiten kijkt en de uitgeputte Samia voor haar huis ziet zitten, besluit ze de vrouw toch binnen te laten. Voor één nachtje maar.

Samia had al kennis gemaakt met Abla’s guitige dochtertje Warda (Douae Belkhaouda), die de komst van de jonge vrouw in haar leven met kinderlijk enthousiasme en onbevangenheid ondergaat. Door haar openheid krijgen we kleine stukjes mee van wat voor persoon Abla is, maar lange tijd blijft de achtergrond van deze stugge, hardwerkende vrouw, onbekend. Datzelfde geldt echter voor Samia, die we alleen in een telefoongesprek met een kennis van haar ouders halve waarheden horen debiteren. ‘Adam’ draait grotendeels om de groeiende relatie tussen deze twee vrouwen, de een wantrouwig, star en ongelukkig, de ander wanhopig en alles op alles zettend om deze periode in haar leven goed af te sluiten.

Dat ene nachtje worden er al snel meer en Samia blijkt een waardevolle toevoeging aan Abla’s bescheiden bakkerij. De wijze waarop zij rziza bereidt, is een lust voor het oog en überhaupt werkt de film op je eetlust, met al die heerlijke gerechten in beeld. Debuterend speelfilmregisseur Maryam Touzani houdt het verhaal bewust klein en heeft geen grote verrassingen in petto, maar vertrouwt op haar boeiend geschreven personages en de goede actrices die deze karakters vormgeven. Dat werkt goed. Veel close-upshots en bijna schilderachtige weergaven van de situaties versterken de intimiteit van de film. ‘Adam’ is een fraai portret van twee krachtige vrouwen die elkaar ondanks hun eigen sores aanzetten tot transformatie.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 23 juli 2020