Adieu Monsieur Haffmann (2021)

Recensie Adieu Monsieur Haffmann CinemagazineRegie: Fred Cavayé | 115 minuten | drama | Acteurs: Daniel Auteuil, Gilles Lellouche, Sara Giraudeau, Nikolai Kinski, Mathilde Bisson, Anne Coesens, Jérôme Cachon, Guillaume Marquet, Yoann Blanc, Pierre Forest, Claudette Walker, Pierre Reggiani, Néma Mercier, Alessandro Lanciano, Tiago Coelho, Angel Bouchery

De premisse van ‘Adieu Monsieur Haffmann’ is een veelbelovende. De Joodse juwelier Haffmann (Auteuil) wil vluchten voor de registratieplicht van de nazi’s en weet zijn familie te evacueren. Zijn Parijse zaak heeft hij tijdelijk overgedaan aan een werknemer (Lellouche). Helaas lukt het Haffmann niet tijdig met zijn gezin mee te gaan, en moet hij onderduiken in de kelder van zijn eigen zaak, bij de familie van de man aan wie hij de zaak heeft overgedaan.

Het grootste deel van de film speelt zich af in de kelder van de juwelierszaak, gefilmd in duistere tinten. Maar ‘Adieu Monsieur Haffmann’ is geen doorsnee Holocaustdrama. De beklemmende sfeer wordt getekend door de driehoeksverhouding in het huis. Haffmann is als onderduiker afhankelijk van zijn voormalige ondergeschikte Mercier en diens vrouw Blanche (Giraudeau), die een bovengemiddelde interesse heeft in de juwelier.

Ook cultureel is er spanning tussen de gedistingeerde Haffmann en de ‘gewone’ Fransman Mercier. Nu zit de baas plots in een donkere kelder en eet zijn werknemer in het daglicht in de mooie woonkamer. Een bron aan desastreuze plotverwikkelingen zou je zeggen, maar Cavayé houdt het op een trage beklemming, passend bij de uitzichtloze onderduiksituatie. Zelfs de seks is besmuikt, bedompt en gedempt.

Aanvankelijk zijn het vooral degelijke mannenrollen die opvallen, met de toevoeging dat Auteuil altijd opvlamt en zijn talent laat zien; ook in dit geval. De sleutelrol is er voor de subtiele Giraudeau, een spannende actrice met Modigliani-trekken; Blanche ontpopt zich van stille huismus tot fatale machtsfactor, terwijl de spanning tussen de heren oploopt. En dat tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Mooi hoor.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 31 maart 2022