Admission (2013)

Regie: Paul Weitz | 103 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Tina Fey, Paul Rudd, Michael Sheen, Wallace Shawn, Gloria Reuben, Lily Tomlin, Rob Campbell, Sonya Walger, Ann Harada, Ben Levin, Dan Levy, Elaine Kussack, Christopher Evan Welch, Michael Genadry, Juliet Brett, John Brodsky, Camille Branton

Zonde! Een verspilling van talent en een dikke onvoldoende voor de regisseur van dit oersaaie sterrenvehikel. Het is bijna knap te noemen dat je een film waarin je over twee grote komieken beschikt tergend duf kunt maken. Paul Weitz slaagt erin. Dit is een smet op het toch al wisselvallige oeuvre van deze cineast. Auw…

Portia Nathan (Fey) zit in de toelatingscommisie van de Princeton universiteit. Ze is een controlfreak. Bij een bezoek aan de middelbare school van New Hampshire ontmoet ze John Halsey (Rudd) die samen met haar op de universiteit blijkt te hebben gezeten. Ze wordt herinnerd aan haar beslissing die ze tijdens haar studie maakte en haar leven veranderde. Ze had een zoon die ze heeft opgegeven voor adoptie en nu blijkt hij één van Johns studenten te zijn, het vroegrijpe buitenbeetje Jeremia. In de hoop Jeremia op het rechte pad te krijgen begint ze de toelatingseisen aan te passen.

Tina Fey bewees met de door haar zelf bedachte serie “30 Rock” over een flinke dosis scherpe humor te beschikken. Ook kreeg ze de lachers op haar hand met haar imitatie van Sarah Palin. Paul Rudd is al jarenlang een vaste waarde in de komedies van Judd Apatow. ‘Admission’ beschikt over twee komieken met een goede timing en een flinke dosis zelfspot. Dat daar werkelijk niets mee wordt gedaan is stuitend. Deze film is ronduit saai. Het romantische zijplotje is oubollig, het melodrama overtuigt geen moment en de ‘grappen’ zijn op één hand te tellen. En belegen!

Weitz is een erg wisselvallige regisseur. Hij blikt kaskrakers als ‘American Pie’ en ‘About a Boy’ in. In die films bewees hij dat hij goed overweg kon met humor. En melodrama. Later blikte hij ook nog het onderschatte ‘American Dreamz’ en ‘Cirque Du Freak: The Vampire’s Assistant’ in. Die films zaten ook goed in elkaar en waren voorzien van bijtende humor. Helaas is Weitz ook verantwoordelijk voor gedrochten als ‘Down to Earth’ en het tenenkrommend slechte ‘Little Fockers’. ‘Admission’ behoort tot die laatste categorie.

De cast heeft er weinig zin in, een spanningsboog is er niet en de clichés zijn niet van de lucht. Snel vergeten dus.

‘Admission’ verschijnt dinsdag 22 oktober op DVD en blu-ray en is vanaf dinsdag 8 oktober 2013 te huur.