Adrift (2018)

Recensie Adrift CinemagazineRegie: Baltasar Kormákur | 99 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Shailene Woodley, Sam Claflin, Grace Palmer, Jeffrey Thomas, Tami Ashcraft, Elizabeth Hawthorne, Kael Damlamian, Zac Beresford, Luna Campbell, Siale Tunoka

In het waargebeurde verhaal van ‘Adrift’ staan de wilde Tami (Shailene Woodley) en gevoelige Richard (Sam Claflin) centraal. Ze zijn beiden al ruim wat jaren de wereld aan het bereizen. Beiden met hun eigen redenen en beiden zonder definitief einddoel. Op een klein eilandje ontmoetten ze elkaar en besluiten al snel samen verder te reizen. Een warme en innige “liefde op het eerste gezicht” romance ontstaat. De twee lijken voor elkaar bestemd. Maar als kijker weet je ook vanaf scène 1 dat de boot waar Tami en Richard de Stille Zuidzee over willen varen verwoest zal worden. Het stel raakt met het scheepswrak “adrift”. Met geen mogelijkheid tot contact met het vaste land, zwaargewond en met weinig rantsoen moeten ze zien te overleven op open water. Hawaï is het eerstvolgende eiland, maar zonder werkende gps is het gokken en meten om daar uit te komen. Als ze Hawaï missen zullen ze zeker sterven.

In ‘Adrift’ word je als kijker verscheurd tussen de warme romance en de kennis van de ellende waar het jonge stel in zal belanden. Door het pure en subtiele spel van Woodley en Claflin kun je helemaal verdrinken in de liefde die ontstaat. De chemie tussen de twee is ontzettend geloofwaardig. In sommige films kun je ontzettend meeleven en juichen voor een protagonist. In ‘Adrift’ leef je mee met beide karakters als stel. Je kunt en wil je haast niet voorstellen dat één van de twee of beiden karakters Hawaï niet zouden halen.

Daarnaast blijft ‘Adrift’ tot het einde toe waanzinnig spannend door het spelen met de chronologie. Je weet dat het schip verwoest zal worden, maar de kennis hoe dat gebeurt, wordt heel slim lang verborgen gehouden. De terugblikken beginnen bij het moment dat de twee voorbestemde geliefden elkaar ontmoeten tot het punt van het ongeluk. In het heden zien we de nasleep van het ongeluk en het gevecht om in leven te blijven. Dit maakt het eigenlijk dubbel spannend. De warme scènes van het begin, maken de uitzichtloze overlevingsscènes nog pijnlijker. Het ijzingwekkende eenzame en noodlottige gevoel voel je als kijker hierdoor nog intenser.

‘Adrift’ is een knap staaltje filmwerk waar sterk spel en een slimme plotvolgorde je meenemen in een ijzingwekkend verhaal. En waar een warme opbloeiende liefde en een intense bak ellende je haast niet onberoerd kunnen laten.

Marit Golstein

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 5 juli 2018