Ae Fond Kiss… (2004)

Regie: Ken Loach | 104 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Atta Yaqub, Eva Birthistle, Shamshad Akhtar, Ghizala Avan, Shabana Akhtar Bakhsh, Ahmad Riaz, Shy Ramsan, Gerard Kelly, John Yule, Gary Lewis, David McKay, Raymond Mearns, Emma Friel, Karen Fraser, Ruth McGhie

‘Ae Fond Kiss’ vertelt het verhaal van Casim, een zoon van Pakistaanse immigranten en zijn relatie met Roisin, een Iers meisje dat muziekles geeft op een middelbare school in Glasgow. Ze ontmoeten elkaar wanneer Casim, die al een universitaire studie heeft afgerond, zijn zus Tahara probeert te weerhouden van een vechtpartij met een aantal jongens van haar school. De jongens maken discriminerende opmerkingen en Tahara rent hen woedend achterna. De achtervolging eindigt in het muzieklokaal en hier start het gezamenlijke verhaal van Roisin en Casim.

De film richt zich op de relatie tussen de twee, die zich in het begin nog weinig onderscheidt van elke andere. Maar de relatie krijgt al een klein deukje wanneer Roisin opbiecht dat ze eigenlijk nog getrouwd is, maar niet meer met haar man samenleeft. Ze trouwde toen ze 19 was, zonder dat ze precies wist wat het huwelijk inhield. Inmiddels is het stel al een hele tijd uit elkaar, echter zonder officieel te scheiden. Casim heeft ook het een en ander op te biechten, maar hij heeft er meer moeite mee dan Roisin. Zijn verhaal heeft immers niet te maken met zijn verleden, maar met zijn toekomst: over negen weken zal hij moeten trouwen met zijn nichtje Jasmine.

Deze twee trouwproblemen vormen het centrale punt in ‘Ae Fond Kiss’. Het gearrangeerde huwelijk van Casim kan niet zomaar worden afgezegd. Dergelijke huwelijken behoren tot de culturele traditie van Pakistani en leveren een belangrijke bijdrage aan de eer van de familie en hun positie in de Pakistaanse gemeenschap. Roisins huwelijk vormt een probleem, omdat de schoolinspectie van de katholieke school waar zij werkt, huwelijken die alleen op papier bestaan afkeurt en een reden zijn om haar te ontslaan.

Ken Loach en scenarioschrijver Paul Laverty laten met deze film zien dat cultuur en religie enorme barrières kunnen opwerpen in zaken die zo vanzelfsprekend en goed lijken. Casim weet dat hij niet met een ander meisje dan zijn nichtje hoeft thuis te komen, laat staan een blanke vrouw. Roisin krijgt van haar directeur te horen dat zij de beste muzieklerares is die de school ooit heeft gehad. Toch wordt zij gedwongen om vanwege haar privé-leven haar baan op te geven. Het publiek ziet dat Roisin en Casim bij elkaar horen, ondanks hun verschillende achtergronden, maar dat het bijna onmogelijk lijkt om de twee werelden samen te smelten.

Ondanks het serieuze thema van de film, is deze doorspekt met die subtiele en heerlijke Britse humor, zoals we die kennen van Loach’s films. Het spel van hoofdrolspelers Atta Yacub en Eva Birthistle is overtuigend ‘echt’ en de dialogen zijn naturel, waardoor je als kijker soms vergeet dat het acteurs zijn. ‘Ae Fond Kiss’ laat ons via een vergrootglas een stukje leven zien dat in al zijn details realistisch en daarom overtuigend is.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 7 oktober 2004