Aeronaut (2021)

Recensie Aeronaut CinemagazineRegie: Leon Golterman | 2 minuten | animatie

Voor filmliefhebbers zijn het altijd ware traktaties, de Ultrakort-films die in het najaar in de bioscopen en/of filmhuizen vertoond worden, als voorafje voor de hoofdfilm. In amper twee minuten een meeslepend verhaal vertellen en personages creëren die de kijker onmiddellijk in hun hart sluiten: ga er maar aanstaan! Naar het voorbeeld van de animated shorts waar Disney/Pixar het publiek op trakteert als ‘starter’ voorafgaand aan een grote release, is Ultrakort in het leven geroepen om een impuls te geven aan de ontwikkeling van animatietalent in Nederland. Aan de andere kant kunnen die talentvolle makers van korte animatiefilms dankzij dit initiatief een breed en divers bioscooppubliek bereiken. Het mes snijdt dus aan twee kanten. En gezien het niveau van de meeste filmpjes is het publiek uiteindelijk de grootste winnaar.

Leon Golterman (tweelingbroer van Nick Golterman, de acteur die we onder meer zagen in films als ‘De vogelwachter’ (2020) en ‘Weg van jou’ (2017)) is een van die talentvolle filmmakers die zijn kans greep en een Ultrakort-filmpje maakte. Eerder bracht hij de minithriller ‘Morfine’ (2018) uit. Hoewel Golterman zich hoofdzakelijk bezighoudt met korte live-action films, toon hij enorm veel lef door zich maar meteen aan een van de meest tijdrovende vormen van animatie te wagen: de stop-motionfilm. Voor ‘Aeronaut’ (2021) zocht hij de samenwerking met Pedri Animation, een studio die al tien jaar furore maakt met stop motion, in de vorm van commercials, series en korte films en zelfs een Gouden Kalf in de wacht sleepte voor de korte horrorkomedie ‘Under the Apple Tree’ (2015). Met hun gedeelde passie voor film in het algemeen en stop motion-animatie in het bijzonder, gingen Golterman en de studio aan de slag.

Het resultaat mag er zijn. ‘Aeronaut’ gaat over Kevin, een tienjarig jongetje dat ervan droomt om piloot te worden. Niet alleen omdat het hem geweldig lijkt om zo’n enorm vliegtuig te kunnen besturen, maar ook omdat hij en zijn jongere zusje Jaimy dan kunnen ontsnappen aan hun dominante, tirannieke vader. Als de deurbel gaat is Kevin door het dolle heen; eindelijk kan hij zijn modelvliegtuigje in elkaar gaan zetten. Maar als hij even de kamer uitgaat om de lijm van zijn handen te wassen, gaat Jaimy met het vliegtuigje aan de haal, met alle gevolgen van dien…

‘Aeronaut’ is een klein pareltje waar duidelijk veel tijd, energie, liefde en aandacht in gestoken is. Elke scène is zorgvuldig en met veel gevoel gecreëerd en dat zie je er direct aan af. Al in de eerste seconden weet Golterman een herkenbare wereld neer te zetten, met Kevin en Jaimy als sympathieke protagonisten. In het dromerige escapisme dat ‘Aeronaut’ aan de dag legt, het najagen van je dromen, resoneert de grote Japanse animator Hayao Miyazaki. Niet de minste om je door te laten inspireren! Kevin en Jaimy zijn personages waar je eigenlijk best meer van wilt weten. Waar is hun moeder bijvoorbeeld gebleven? Waarom zijn ze zo angstig voor hun vader, wat is er gebeurd? Dat we meer tijd dan die twee minuten met hen zouden willen doorbrengen, is compliment voor Golterman. Met ‘Aeronaut’ laat hij niet alleen zijn talent zien, maar meteen ook zijn veelzijdigheid.

Bioscooprelease: 13 oktober 2021 (als voorfilm bij ‘Ron’s Gone Wrong’)