Afblijven (2006)

Regie: Maria Peters | 105 minuten | familie | Acteurs: Sem Veeger, Jim Bakkum, Melody Klaver, Gijs Scholten van Aschat, Tessa Schram, Juliann Ubbergen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Loes Wouterson, Tommie Venneker

‘Afblijven’ is de jeugdfilm van het najaar van 2006 en is een verfilming van een boek van Carry Slee, die al meer dan zeventig succesvolle boeken op haar naam heeft staan. Veel van haar boeken hebben een onderscheiding gekregen. Regisseur Maria Peters heeft inmiddels ook haar sporen verdiend met als bekende films onder meer ‘De Tasjesdief’, ‘Kruimeltje’, ‘Pietje Bell’ en het vervolg ‘Pietje Bell 2′.

Met het verfilmen van het boek “Afblijven” is voor Carry Slee een droom werkelijkheid geworden. Het is interessant om te zien hoe de combinatie van deze twee succesvolle vrouwen zou uitwerken. Zoals bij veel boekverfilmingen is er de ruimte en vrijheid genomen om het boek om te zetten naar een eigentijds scenario dat hier en daar meer aansluiting kon zoeken met hedendaagse trends en smaken.

De conclusie mag zijn dat deze combinatie een succes is geworden. Dat was eigenlijk al vanaf het begin van toepassing toen, na een eerste voorselectie uit zo’n 4.000 aanmeldingen, bij een auditie in Amsterdam bijna 1.000 jongeren meedongen naar een rol. Het toekomstige bioscooppubliek stond dus al klaar voor een eigen bijdrage aan de film.

Het verhaal van ‘Afblijven’ is spannend en dramatisch tegelijk en zeer eigentijds. Melissa is een tienermeisje dat droomt van een danscarrière en die auditie doet voor deelname aan een videoclip. Haar ouders denken eigenlijk dat ze aan klassiek ballet doet, maar ze volgt stiekem hiphop danslessen. Klasgenoot Debby kan ook goed dansen, maar is niet echt een goede vriendin. Om bij de auditie haar zenuwen te onderdrukken krijgt ze van een andere danser wat pillen. Die helpen haar zenuwen te onderdrukken en ze wordt aangenomen. Daarna beginnen de problemen. Jim is niet alleen professioneel danser, maar ook dealer in ecstacy-pillen. Via Jim blijft ze van deze pillen gebruiken. Jim gebruikt haar en zet haar onder druk. Melissa is verliefd op Jim en laat al haar andere vrienden in de steek. Natuurlijk gaat dit van kwaad tot erger. Haar vrienden kijken machteloos toe als zij steeds meer pillen slikt en van alles bij elkaar liegt. De problematiek van drugsgebruik (ecstasy), verkeerde vriendjes, jaloezie en onderlinge afgunst bij succes en het valselijk elkaar dwars zitten zit als thematiek allemaal in het verhaal. Toch is de film ook een verhaal over echte vriendschappen. ‘Afblijven’ is nergens ‘predikend” van toonzetting en stoelt niet op valse sentimenten.

Sterk spel van Melissa (Sem Veeger, die haar debuut maakt), maar ook van Jordi (Matthijs van de Sande Bakhuyzen). De overige rolbezetting is eveneens van hoog niveau met goed spel van Tommie Venneker, Tessa Schram, Melody Klaver, Juliann Ubbergen en Jim Bakkum. Grote namen als Gijs Scholten van Aschat en Loes Wouterson spelen als de vader en moeder van Melissa. De bekende rapper Brainpower heeft zijn eigen inbreng en een guest appearance.

Een film over muziek, dans, drugs, ambitie en vriendschap. Een film vol vaart, niet alleen voor jonge meiden in de leeftijdscategorie van twaalf tot zestien jaar, maar ook voor andere jongeren en eigenlijk het gehele gezin. Herkenbare problematiek, goed gebracht en vertolkt, niet met een vinger opstekend toontje en een prima soundtrack. Een absolute aanrader!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 4 oktober 2006