Affinity (2008)

Regie: Tim Fywell | 90 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Anna Madeley, Zoe Tapper, Domini Blythe, Anne Reid, Amanda Plummer, Anna Massey, Sarah Bedi, Paul Clayton, Sarah Crowden, Buffy Davis, Jayne Denny, Jackie Fielding, Nickolas Grace, Simon Green, Sara Gregory, Kenneth Hadley, Vincent Leclerc, Caroline Loncq, Simon Markey, Jason Morell, Candis Nergaard, Mary Jo Randle, Kate Rutter, Brett Watson, Ferelith Young

De film ‘Affinity’ is een kostuumdrama waarvan je zou verwachten dat het een adaptatie is van een roman die ongeveer eind 19e eeuw verschenen is. Niets is minder waar: het is dan wel een literatuuradaptatie, maar dan wel één van een boek dat in 1999 verscheen. De schrijfster van het gelijknamige boek, Sarah Waters, heeft meerdere werken op haar naam staan die zich afspelen in het Victoriaanse Engeland. Nog niet zo lang geleden werden twee van haar andere werken, ‘Fingersmith’ (2005) en ‘Tipping the Velvet’ (2002), verfilmd. Scenarioschrijver Andrew Davies, die ook ‘Tipping the Velvet’ adapteerde, heeft zich ditmaal gewaagd aan het opmerkelijke verhaal van ‘Affinity’.

Hoofdrolspeelster is Margaret Prior (Anna Madeley) die onlangs haar vader verloren heeft en nu alleen met haar moeder (Domini Blythe) samenwoont. Ze wil het liefdadigheidswerk van haar vader voortzetten, en bezoekt daarom een vrouwengevangenis. Al snel raakt ze hier geobsedeerd door een jonge vrouw, Selina Dawes (Zoe Tapper), die beweert een medium te zijn en in de gevangenis terecht te zijn gekomen doordat ze tot een misdaad is aangezet door geesten. Margaret raakt steeds meer in de ban van Selina, gelooft haar als medium, en begint bij ieder bezoekje meer voor de jonge gevangene te voelen. Margaret komt voor haar op, zelfs als Selina in een woedende bui het gevangenishoofd, Miss Haxby (een stereotype rol van Anna Massey) verwondt. Als Selina op een dag beweert met behulp van de geesten uit de gevangenis te kunnen ontsnappen als Margaret tenminste belooft met haar te vluchten, is Margaret maar al te graag bereid dit te doen. Want ook zij wil ontsnappen, weg bij haar moeder, haar broer die met haar beste vriendin is getrouwd, en weg van Theophilus (Vincent Leclerc), een man die haar wil dwingen met hem te trouwen. Met Selina hoopt ze een rooskleurige toekomst tegemoet te gaan.

‘Affinity’ is geen onaardige film en wordt niet saai doordat hij genoeg blijft boeien. Door middel van flashbacks komen we meer en meer te weten over de geschiedenis van de hoofdpersonages, wat van deze film een afwisselende kijkervaring maakt. Als kijker wil je weten hoe het zit, of Selina echt geesten kan oproepen, wat precies haar misdaad is, en hoe het zal aflopen tussen de twee vrouwen. Dit alles vindt plaats in een prachtige historische setting, waar overduidelijk veel tijd én geld in gestoken is. Helaas lukt het de film geen moment om écht spanning op te roepen, terwijl dat wel de bedoeling is, te oordelen aan de angstwekkend bedoelde muziek en zenuwachtige (hier en daar hand-held) cameravoering.

‘Affinity’, in feite een televisiefilm voor de Britse zender ITV, is kwalitatief gezien geen slechte film. Maar omdat de film net niet spannend is daar waar hij dat wel had moeten zijn, valt het allemaal toch een beetje tegen. Daarnaast is de film ‘noch vlees noch vis’, doordat het aan de ene kant een thriller is, een romantisch verhaal over twee zielsverwanten wil vertellen, en óók nog een tijdsbeeld probeert te scheppen. Allemaal teveel van het goede. Dat de film niet lijkt te weten welke kant hij op wil wat genre betreft doet het verhaal ook niet veel goeds.

Thrillers en kostuumdrama’s zijn twee genres die bij kijkers andere verwachtingen zullen oproepen. En die verwachtingen zijn totaal verschillend. Wat je dan ook als kijker van ‘Affinity’ mag verwachten is een merkwaardige maar weliswaar zeker niet onaardige mix van verschillende genres, met daaraan ook nog een thema rondom homoseksualiteit in de 19e eeuw toegevoegd.

Met haar boek ‘Affinity’ won Sarah Waters maar liefst zeven literaire prijzen. Deze film zal niet worden overladen met prijzen, hoewel hoofdrolspeelster Anna Madeley haar eerste award ooit won voor haar rol in deze film, namelijk de Golden Nymph voor beste actrice tijdens het Monte-Carlo TV Festival. Het acteerwerk is over het algemeen niet slecht in ‘Affinity’, maar zorgt er helaas ook niet voor dat de film aan middelmatigheid weet te ontsnappen.

Franka Kersten