After Ever Happy (2022)

Recensie After Ever Happy CinemagazineRegie: Castille Landon | 95 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Louise Lombard, Chance Perdomo, Rob Estes, Arielle Kebbel, Stephen Moyer, Mira Sorvino, Frances Turner, Kiana Madeira, Carter Jenkins, Atanas Srebrev, Anton Kottas, Emmanuel Todorov, Velizar Binev, Franklyn Kendrick

In de categorie koppels waarvan iedereen voorspelt dat ze uit elkaar gaan, zijn Hardin Scott en Tessa Young zonder meer recordhouders van het tegen beter weten in lang volhouden. In de Young Adult-boekenreeks van Anna Todd starten ze elk hoofdstuk zo ongeveer een ruzie, om die een paar bladzijden later weer bij te leggen, bij voorkeur met stomende seks. In de filmreeks (2019-2022 tot nu toe) is dat niet veel anders. ‘After Ever Happy’ is al het vierde deel en nóg zijn de problemen de wereld niet uit. Dit keer krijgen beide jongvolwassenen het vooral te verduren dankzij familieproblemen.

Aan het eind van ‘After We Fell’ (2021) krijgt het stel in Engeland een schokkend nieuwtje te horen over Hardins vader en ‘After Ever Happy’ (2022) pakt deze verhaallijn direct op. De reactie van Hardin is – zoals we inmiddels van deze ‘eerst-kwaad-reageren-dan-nadenken’-jongeman gewend zijn nogal over de top (hij sticht moedwillig brand), maar het loopt allemaal met een sisser af (hoezó dan, eigenlijk?). Geheel in lijn met de logica van de ‘After’-films, vinden personages middenin een brandend huis nog wel tijd om te discussiëren, alsof ze zich niet realiseren dat ze in levensgevaar zijn.

Het mag duidelijk zijn: Hardin heeft nog altijd enorme problemen met het onder controle houden van zijn emoties en Tessa heeft daaronder te lijden. Wanneer ze geen contact meer met hem lijkt te krijgen omdat hij het beter vindt de fles te grijpen, keert ze terug naar de VS, waar een nieuwe schok op haar ligt te wachten. Er is blijkbaar de dood van een familielid voor nodig om Hardin weer bij zijn zinnen te laten komen en er lijkt een voorzichtige toenadering tussen de twee. Maar dan vertelt Tessa haar besluit om afzonderlijk van Hardin verder te gaan met haar leven; ze wil Landon achterna naar New York. Zou ze dan toch van haar fouten hebben geleerd?

Met ‘After Ever Happy’ bewijzen de makers in ieder geval niet te hebben geleerd van hun fouten bij de voorgaande drie delen, maar waarschijnlijk wordt wat als ‘fout’ gezien wordt door de gemiddelde filmkijker niet als zodanig bestempeld door ‘After’-fans en is het meer een kwestie van ‘never change a winning team’ (gelukkig blijven de rolwisselingen in deze film achterwege). ‘After Ever Happy’ ziet er weliswaar net zo gelikt uit als de voorgangers, maar het acteerwerk is nog steeds matig en de emotionele connectie met de kijker blijft uit. Blijf alsjeblieft bij elkaar weg, is het enige dat je kunt denken bij het aanschouwen van hoe deze ongezonde relatie zich ‘ontwikkelt’. Deel vijf staat inmiddels al weer op de planning, maar deze is niet gebaseerd op één van Todds boeken. Wie weet is dat een verbetering.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 25 augustus 2022
DVD-release: december 2022