After the Wedding (2019)

Recensie After the Wedding CinemagazineRegie: Bart Freundlich | 107 minuten | drama | Acteurs: Julianne Moore, Michelle Williams, Billy Crudup, Abby Quinn, Alex Esola, Susan Blackwell, Will Chase, Eisa Davis, Azhy Robertson, Tre Ryder, Vir Pachisia, Anjula Bedi, Kaizad Gandhi, Greta Quispe, Alex Cranmer, Ron Simons, Jeff Kim, Jill Lord

Als er door filmliefhebbers over remakes wordt gesproken, komt vaak de opmerking voorbij dat de bestaansreden van deze hervertellingen ligt in de hardnekkige weigering van Amerikaanse filmkijkers om ondertitels te lezen. Een nogal boude bewering, maar in het geval van ‘After the Wedding’ uit 2019 zou deze stelling zomaar waarheid kunnen zijn. Deze versimpelde variant van de in 2007 verschenen Deense film met dezelfde titel is ronduit overbodig. Het origineel is in elk opzicht superieur.

In ‘After the Wedding’ draait het om Isabel (Michelle Williams). Deze dame houdt met beperkte middelen een Indiaas weeshuis draaiende. ‘Selfmade woman’ Theresa (Julianne Moore) nodigt haar uit in New York om te praten over financiële steun voor het tehuis. Theresa en Isabel kunnen het best met elkaar vinden en voordat Isabel het weet heeft ze een uitnodiging in handen voor de bruiloft van Theresa’s dochter. Deze feestelijke gebeurtenis zet het leven van beide vrouwen voorgoed op zijn kop.

De Deense Susanne Bier blikte in 2007 ‘After the Wedding’ in en dat leverde haar een Oscar-nominatie voor beste buitenlandse film op. Die prestatie gaat Bart Freundlich niet evenaren, want daarvoor mist zijn hervertelling gewicht. Deze remake mist de rauwheid en verstilde beeldtaal van Bier. Zij was niet zo opzichtig uit op het uitlokken van emoties. De dialogen en soundtrack hengelen naar betraande zakdoeken. dat werkt averechts, omdat de film niet beklijft en te glad is. De personages zijn niet inleefbaar.

Wat Freundlich siert is dat hij ervoor gekozen heeft om de mannelijke hoofdrollen in het origineel in zijn remake te laten invullen door vrouwen. Het maakt de film net een tikkie anders. Helaas heeft deze insteek geen betere versie van het verhaal opgeleverd. Freundlich presenteert het verhaal van Isabel en Theresa als een soapachtige affaire. Williams en Moore zijn goed op dreef, maar hun sterke spel kan deze film niet redden. Het acteerwerk is goed en het is knap hoe deze twee topactrices erin slagen hun bordkartonnen karikaturale personages enige inhoud te geven. Helaas mag het niet baten.

Bioscooprelease: 3 oktober 2019
DVD-release: 7 februari 2020