After We Fell (2021)

Recensie After We Fell CinemagazineRegie: Castille Landon | 98 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Louise Lombard, Chance Perdomo, Rob Estes, Arielle Kebbel, Stephen Moyer, Mira Sorvino, Frances Turner, Kiana Madeira, Carter Jenkins

‘After We Fell’ is het derde deel in de ‘After’-franchise, naar de populaire young-adult-boeken van Anna Todd. Voor wie niet bekend is met de reeks een kleine inleiding: Anna Todd was van oorsprong fanfictie-schrijfster en baseerde haar verhalen op Harry Styles van boyband One Direction. Ze publiceerde deze op Wattpad en genereerde hiermee zoveel succes, dat de boeken niet alleen werden uitgegeven; ook de filmrechten ervan werden verkocht. Hoewel dat voor veel beginnende schrijvers klinkt als een droom die uitkomt, is jaloezie niet echt op zijn plaats. Kwalitatief stelt de “After”-boekenreeks namelijk echt niet veel voor. Het is voor een vrij select publiek geschreven, die nog niet veel eisen stelt aan de emotionele ontwikkeling van romanpersonages of gewoonweg aan goed schrijfwerk. De filmreeks ondergaat tot nu toe hetzelfde lot.

Na de cliffhanger van ‘After We Collided’ – de zwerver die Hardin eerder gadesloeg blijkt Tessa’s aan alcohol verslaafde vader te zijn die ze al tien jaar niet gezien heeft – gaat ‘After We Fell’ direct verder. Tessa’s vader Richard probeert toenadering te zoeken en hoewel Hardin zijn bedenkingen heeft, gaat Tessa daar op in. Ondertussen weten we ook dat Tessa ‘ja’ heeft gezegd tegen de baan die uitgever Vance haar geboden heeft, maar wat een verhuizing naar Seattle vereist. Het is op zijn minst een turbulente periode, met gebeurtenissen die voor elk normaal functionerend mens spanning opleveren, maar bij de geestelijk ongezonde Hardin en Tessa veroorzaakt dit regelmatig kortsluiting.

Het scenario van ‘After We Fell’ kent geen spanningsboog en de personages maken geen enkele ontwikkeling door. Ze gaan van ruzie naar goedmaken (vergeet vooral de goedmaaksex niet) en beloftes doen dat het in de toekomst beter zal gaan, maar steeds vallen ze weer in de oude val van niet (goed) communiceren en ruzie maken om niks. Josephine Langford (Tessa) en Hero Fiennes Tiffin (Hardin) doen wat ze kunnen met het scenario, maar zijn vooral eye candy voor het tienerpubliek. Wat in deze film verder nog verwarrend is dat een aantal bijrollen in deze film door andere acteurs vertolkt worden. Vance’s vriendin Kimberly wordt nu gespeeld door Arielle Kebbel in plaats van door Candice King en in de huid van Landon kroop nu Chance Perdomo in plaats van Shane Paul McGhie, Ook Selma Blair als Tessa’s moeder is vervangen door Mira Sorvino in een piepklein rolletje.

‘After We Fell’ ziet er verzorgd en gelikt uit, met mooie mensen in dure kleding en dito auto’s. Het kijkt makkelijk weg, maar beklijft geen moment. Het beeld dat geschetst wordt van deze jonge mensen is onrealistisch (welke jonge studente heeft zoveel verschillende sexy jurkjes, geld voor een auto én een appartement waar menig veertiger nog van droomt?), maar dat is wellicht voor de jonge doelgroep een bewuste ontsnapping aan de werkelijkheid. Hoe het met Tessa en Hardin verder gaat zien we in ‘After Ever Happy’ (2022).

Bioscooprelease: 2 september 2021
DVD- en blu-ray-release: 22 december 2021