Against the Dark (2009)

Regie: Richard Crudo | 90 minuten | actie, horror, thriller | Acteurs: Jenna Harrison, Emma Catherwood, Danny Midwinter, Stephen Hagan, Daniel Percival, Skye Bennett, Tanoai Reed, Linden Ashby, Steven Seagal, Keith David, Jeff Chase, Joel Schock

Steven Seagal in een horrorfilm? Dat is nieuw! In ‘Against the Dark’ heeft de voormalige actieheld slechts een bijrol, maar omdat hij de bekendste naam in de cast is, is zijn verschijning– zijn omvangrijke buik netjes verstopt achter de titel en zijn naam –prominent in beeld op de dvd-hoes. Het doet de film hoe dan ook veel goed dat de schermtijd onevenredig verdeeld is tussen een groepje overlevenden van een geheimzinnig virus en de groep jagers waaraan Seagal leiding geeft. Het samengeraapte clubje bestaande uit Amelia, Ricky, Dylan en de jonge Charlotte “Charlie” komt in een ziekenhuis terecht, op zoek naar medicijnen voor de zieke Charlie. Al snel komen ze twee andere, nog gezonde, mensen tegen, Dorothy en Morgan. Deze laatste twee waren werkzaam in het ziekenhuis toen het virus uitbrak. De groep besluit samen op zoek te gaan naar de beveiligde uitgang, de enige kans om uit deze hel te ontsnappen.

Het begin van de film doet sterk denken aan recente, veel betere, films in het genre als ’28 Days Later…’ en ‘Doomsday’, waarin een onbekend virus mensen verandert in zombies. In ‘Against the Dark’ zijn de monsters eerder een kruising tussen zombies en vampiers, ze drinken bloed, maar doen zich ook tegoed aan ingewanden. Een personage noemt ze echter mutanten en later in de film blijkt dat het hersenloze gedrag dat we gewend zijn van zombies bij deze figuren ontbreekt: de griezels blijken te kunnen denken en plannen. De hoeveelheid gore is behoorlijk, liefhebbers komen redelijk aan hun trekken, al worden veel van deze bloederige beelden slechts seconden lang getoond. Het aantal, weliswaar voorspelbare, schrikmomenten is eveneens voldoende.

De plot is vrij rechtlijnig: de bedoeling van de overlevenden in het ziekenhuis is om de betreffende uitgang en het eind van de film te halen – het ziekenhuis lijkt wel een doolhof met al die gangen en kamers – en naast het gevaar dat in het hospitaal schuilgaat en regelmatig de hoek om komt kijken en het feit dat de generator het elk moment kan begeven en er dan dus geen elektriciteit meer is, is er nog de dreiging van buitenaf: een militaire operatie wil het ziekenhuis bij zonsopgang “zuiveren” (lees: bombarderen). Één commandant (Linden Ashby) is echter door Tagart (Tanoai Reed), een van de jagers, op de hoogte gesteld dat er nog overlevenden zijn. Hij wil ze nog een kans geven, maar de luitenant die aan de leiding van de operatie staat is onverbiddelijk. Een race tegen de klok dus, maar de overlevenden weten hier niets van en daarom zorgt dit nauwelijks voor extra spanning, hooguit in één van de laatste scènes.

Het acteerwerk is echter van een redelijk niveau: niet tenenkrommend slecht, maar net voldoende. De personages hadden uiteraard wel wat beter uitgewerkt mogen worden, maar het is net genoeg om graag te willen dat ze het overleven. Liefhebbers van Seagal en zijn vechtscènes kunnen wederom beter een eerdere film van de beste man uit de kast trekken, want ook in deze film laat de martial arts specialist het betere hak-, smijt- en trapwerk aan zijn jongere collega’s over. Hij zwaait af en toe gevaarlijk met een zwaard maar zijn vechtscènes zijn slim geëdit, zodat je hem nauwelijks in actie ziet. Gelukkig blijft het uitkramen van zijn doorgaans onzinnige oneliners beperkt tot een “We’re not here to decide who’s good or bad, just who lives and dies” in één van de eerste scènes, daarna valt het alleen maar mee. ‘Against the Dark’ is een redelijke horror/actiefilm, nergens vernieuwend, maar toch onderhoudend.