Agata e la tempesta (2004)

Regie: Silvio Soldini | 125 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Licia Maglietta, Emilio Solfrizzi, Giuseppe Battiston, Claudio Santamaria, Monica Nappo, Remco Remotti, Giselda Volodi, Ann Eleonora Jorgensen

Bij ‘Agata e la tempesta’ krijg je spontaan zin in de zomer. Regisseur Soldini is er, net als in zijn voorgaande film ‘Pane e tulpani’, in geslaagd een zeer kleurrijk, fantasievol en komisch drama neer te zetten. Met het verschil dat in deze film hoofdpersoon Agata, wederom vertolkt door Licia Maglietta, de duidelijke leidraad is, maar dat de andere karakters minstens zoveel indruk maken.

Op soms wonderlijke wijze komen de verschillende figuren met elkaar in contact en maken ieder afzonderlijk of met elkaar de meest grappige en absurde voorvallen mee. Als in een ware soap blijkt alles met elkaar verweven te zijn en komt niets voort uit toevalligheden. Geen hoogdravende thema’s dus, maar wel puur genieten.

De pittige geanimeerde Italiaanse manier van met elkaar omgaan, zorgt voor afwisselend grappige en meeslepende scènes. En alle karakters vertonen zeer menselijke gebreken die als zo natuurlijk tentoongespreid worden dat het makkelijk is voor alle karakters sympathie op te brengen.

Regisseur Silvio Soldini koos voor de inkleuring van de beelden voor de fotografieregisseur Arnaldo Catinari, die ondermeer ervaring heeft opgedaan bij verschillende Spaanse komedies. Soldini was onder de indruk van de Spaanse wijze, maar met name de manier waarop Almodovar, de kleding en de set gebruiken als uitgangspunt voor de fotografie. Hetzelfde wilde hij toepassen in deze film en waarschijnlijk is dit een belangrijke oorzaak voor de zomergevoelens. De felle kleuren en de mooie entourages zijn een streling voor het oog.

Het camerawerk gaat ook net iets verder dan de standaard uitgangspunten die alleen maar ten goede komen aan de continuïteit van het verhaal. Op sommige momenten wordt dit verheven tot een waar stukje kunst op zich. Het maakt dat deze film niet aanvoelt als een doorsnee soap. Daarvoor zitten er ook teveel kleine grapjes in de zijlijn. ‘Agata e la tempesta’ is vooral een heerlijke feel-good-movie die verdomd goed in elkaar steekt.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 17 maart 2005