Agent Hamilton: In the Interest of the Nation-Hamilton: I nationens intresse (2012)

Regie: Kathrine Windfeld | 109 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Mikael Persbrandt, Seba Mubarak, Pernilla August, Jason Flemyng, Lennart Hjulström, Aleksandr Nosik, Ray Fearon, Peter Andersson, Gustaf Hammarsten, Dan Ekborg, David Dencik, Leo Gregory, Fanny Risberg, Liv Mjönes, Kevin McNally, Joseph Beddelem, Cedric Proust

Al in 1986 publiceerde de Zweedse schrijver Jan Guillou een roman over de fictieve militaire spion Carl Hamilton, type James Bond maar dan met een links politieke achtergrond. Hij heeft een vergelijkbare training ondergaan als de Amerikaanse Navy SEALs. Eén van zijn superieuren gaf hem de bijnaam Coq Rouge, toen hij tijdelijk gedetacheerd was bij de Zweedse Veiligheidspolitie (Säkerhetspolisen, kortweg SÄPO). De reeks, die Guillou schreef tussen 1986 en 2008, zou uiteindelijk elf delen bevatten, waarvan er vijf in het Nederlands zijn vertaald. De Deense regisseur Kathrine Windfeld verfilmde in 2012 het derde boek uit de reeks, getiteld ‘In the Interest of the Nation’ (oorspronkelijk geschreven in 1988). Voor het grote publiek is deze film de eerste kennismaking met spion Carl Hamilton. De Zweedse acteur Mikael Persbrandt, die we onder meer kennen als Beorn uit ‘The Hobbit: The Desolation of Smaug’ (2013) en het vervolg daarop, ‘The Battle of the Five Armies’ (2014).

In ‘In the Interest of the Nation’ zien we dat inlichtingenofficier Carl Hamilton voor de militaire inlichtingen- en veiligheidsdienst van Stockholm werkt aan een geheime missie. In Oezbekistan werkt hij undercover mee aan een smokkeloperatie. Maar dan schakelt een onbekende groepering Europa’s meest gezochte wapensmokkelaars uit en gaat ervandoor met tweehonderd Sky Shadow-granaten. Het was de opdracht van Carl Hamilton om de GPS-granaten van Zweedse makelij te volgen en ervoor zorgen dat ze niet in verkeerde handen vielen. Toch zijn ze verdwenen en niemand heeft een idee waar ze zijn. Bij zijn aankomst terug in Zweden wordt Hamilton op het matje geroepen door zijn nieuwe baas. Die is niet tevreden met het geleverde werk van de inlichtingenofficier. Hamilton had de opdracht om het in kaart brengen van de wapenhandelnetwerken en heeft gefaald volgens zijn baas. Ondertussen wordt de Zweedse ingenieur Martin Lagerbäck gekidnapt in Somalië. Lagerbäck (Gustaf Hammarsten) werkt bij Nordfors Industries, een bedrijf gespecialiseerd in door GPS en laser geleide wapens. Hamilton wordt naar Somalië gestuurd om Lagerbäck te bevrijden. Daar ontdekt hij dat het Westerse agentschap Sectragon een terroristische aanslag op Zweden voorbereidt…

Agent Hamilton is ‘cool, calm and collected’. Wat dat betreft is Persbrandt met zijn staalblauwe ogen perfect gecast. De verfilming is een aardige vertaling van het boek, met behoorlijk wat actie, spanning en avontuur. Vooral aan het begin is de film veelbelovend; helaas wordt dat niveau niet tot het einde vastgehouden. Uiteindelijk wordt het zelfs wat langdradig. Jammer. Wat ook jammer is, is dat de personages vrij eendimensionaal blijven – ja, ook Hamilton zelf. Daardoor raak je nooit echt betrokken bij de karakters. ‘In the Interest of the Nation’ kent dus zo zijn gebreken, maar omdat de amusementswaarde vrij hoog is, komt de film ermee weg. Want een spannend avondje film levert deze Zweedse achterneef van James Bond en Jason Bourne zeker op!

‘Agent Hamilton: In the Interest of the Nation’ verschijnt dinsdag 24 juni 2014 op DVD.