Alex & Emma (2003)

Regie: Rob Reiner | 96 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Luke Wilson, Kate Hudson, Sophie Marceau, David Paymer, Rob Reiner, Alexander Wauthier, Leili Kramer, Rip Taylor, Gigi Bermingham, Jordan Lund

Weinig regisseurs kennen zulke pieken en dalen als Rob Reiner. De man die ons onder andere klassiekers als ‘This is Spinal Tap’, ‘When Harry Met Sally’, ‘Misery’, ‘The American President’ en ‘Stand by Me’ bracht is ook verantwoordelijk voor fiasco’s als ‘The story of us’ en, inderdaad, ‘Alex & Emma’. Het is werkelijk een draak van een film. Het verhaal lijkt gekopieerd uit een Bouquetreeks, maar blijkt echter enigszins gebaseerd te zijn op het korte verhaal ‘The Gambler’ van F. Dostoevsky, toch niet één van de minste schrijvers.

Alex is een schrijver met een writer’s block. Hij heeft daarbij ook nog een gokschuld bij de Cubaanse maffia. Zij geven hem nog dertig dagen, heeft hij het geld dan niet, dan is het einde oefening.Dat geld krijgt hij alleen als hij zijn boek af heeft, dus is Alex genoodzaakt zich over zijn gebrek aan inspiratie heen te zetten. De Cubanen vernielen echter zijn computer, en wat is er logischer dan een nieuwe computer of een typemachine te kopen? Juist… je zet een advertentie voor een stenografe. Die stenografe is Emma Dinsmore, gespeeld door Kate Hudson. Ze denkt dat ze bij een advocatenkantoor terecht komt, en verdenkt Alex er daardoor van dat hij iets anders met haar van plan is. De reden waarom hij niet gewoon eerlijk is geweest in de advertentie wordt niet overtuigend gebracht en zo zijn er meer van dat soort hiaten in de film. Ook is niet duidelijk waarom Alex haar toch kan overhalen voor hem te werken, maar dat hoort er blijkbaar gewoon bij in een Bouquetreeksfilm: man en vrouw ontmoeten elkaar, antipathie op het eerste gezicht, groeien langzaam naar elkaar toe en worden zelfs verliefd, vervolgens gebeurt er iets waardoor ze uit elkaar gaan, maar uiteindelijk vinden ze elkaar weer. Van dit stramien wordt niet afgeweken in ‘Alex & Emma’.

Het meest zwakke punt van de film is het verhaal in het verhaal: de personen in de roman die Alex schrijft (ook al zo’n saai plot) worden in de film vertolkt door Wilson en Hudson zelf. Hudson mag opdraven als Zweedse, Duitse, Spaanse en vervolgens Amerikaanse, zodat ze in deze film eigenlijk vijf rollen speelt. Er zit overigens weinig verschil in de rollen die ze in het boek speelt, het enige waar je aan kunt zien dat ze een andere rol heeft is haar veranderde kapsel.

Het verhaal in het verhaal krijgt de meeste screentime, terwijl dat eigenlijk niet hetgeen is waar de kijker naar wil kijken.De film had dan ook beter Adam & Ylva/Elsa/Eldora/Anna kunnen heten. De gemiddelde kijker zal echter meer geïnteresseerd zijn in de romance tussen Alex en Emma, maar dat wordt in de film maar een beetje afgeraffeld. Ze gaan een dagje uit (vanzelfsprekend met een naderende deadline) en worden verliefd!

Luke Wilson heeft betere rollen gespeeld in bijvoorbeeld ‘The Royal Tenenbaums’. Zelfs Kate Hudson, een actrice die de Meg Ryan weg schijnt te bewandelen door steevast in romantische komedies gecast te worden, heeft een paar betere films op haar cv staan (‘Almost Famous’, ‘How to Lose a Guy…’). Er bestaat nauwelijks tot geen chemie tussen de twee en ze lijken er ook niet hun best voor te doen.

De film zou onder het genre romantische komedie vallen, maar helaas is zowel de humor als de romantiek in deze film ver te zoeken.