Alex Cross (2012)

Regie: Rob Cohen | 101 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Tyler Perry, Rachel Nichols, Edward Burns, Matthew Fox, Jean Reno, John C. McGinley, Giancarlo Esposito, Carmen Ejogo, Cicely Tyson, Chad Lindberg, Christopher Stadulis, Yara Shahidi, Werner Daehn, Jessalyn Wanlim, Bonnie Bentley, Ingo Rademacher, Sayeed Shahidi, Mark Hicks, Jeff Coopwood

Met de film ‘Alex Cross’ probeert regisseur Rob Cohen iets wat eerder door Gary Fleder en Lee Tamahori geprobeerd is: het maken van een succesvolle verfilming rondom het fictieve personage Alex Cross. Gebaseerd op de boeken van James Patterson over deze detective/psycholoog verschenen meer dan een decennium geleden al de films ‘Kiss the Girls’ (1997) en ‘Along Came a Spider’ (2001). In beide (niet bijster succesvolle) films was het Morgan Freeman die de rol van Alex Cross op zich nam. Helaas zien we hem in deze editie niet meer de hoofdrol vervullen (Morgan Freeman wordt ook een jaartje ouder) en is het nu de veel minder bekende Tyler Perry, die de rol van titelheld Alex Cross vertolkt.

Nadat er al vroeg in de film een viervoudige moord gepleegd wordt, is het aan Alex en zijn partners Monica (Rachel Nichols) en Tommy (Edward Burns) om dit mysterie op te lossen. Een levensgevaarlijk mysterie, zo blijkt al snel wanneer ze oog in oog met de dader komen te staan. Vanwege de schilderingen die hij van zijn slachtoffers maakt wordt deze ‘Picasso’ (gespeeld door Matthew Fox) genoemd. Na het nodige speurwerk (Alex heeft de nogal vreemde gave om bij aankomst op een verdachte plaats zonder enige logische aanwijzing te weten wat er zich heeft afgespeeld) komt het trio erachter dat het ultieme doelwit van Picasso de steenrijke Leon Mercier (Jean Reno) is. Al snel wordt ‘Alex Cross’ dan ook een kat-en-muisspel tussen de detectives en de brute Picasso, die erop kickt om zijn slachtoffers niet zomaar om te leggen, maar ze eerst nog onnodig lang te laten lijden.

Het is veilig te stellen dat ‘Alex Cross’ niet bepaald een hoogvlieger is binnen het actiegenre. In plaats daarvan is het een matte en bij vlagen nogal vreemde film. De keuze voor de camerastandpunten pakt bijvoorbeeld niet bepaald goed uit. In het bijzonder de actiescènes worden (bewust) op een ongelofelijk chaotische en zwabberende manier in beeld gebracht: de camera zwiept werkelijk alle kanten uit. Vooral tijdens de latere gevechten word je bijkans duizelig van deze manier van filmen. De karakters van de personages zijn zeer oppervlakkig en geen van de acteurs weet een verpletterende of noemenswaardige indruk te maken. Dit geldt zowel voor de ‘goede’ personages, waarbij Tyler Perry weinig sprankelt als Alex Cross, alsook voor de schurk van het verhaal, Picasso. Een vrij ordinaire seriemoordenaar is het, zoals we later in de film leren en hoewel hij zoals gezegd geen geweld schuwt, is het niet een bad guy die je rillingen bezorgt.

Toch is ‘Alex Cross’ ondanks de vele gebreken die de film kent, waarvan ook de dialogen die ronduit zwak zijn en je vaker met vraagtekens achterlaten dan dat ze duidelijkheid creëren niet onvermeld mogen blijven, een film die op momenten vermakelijk is. Zo is de actie zelf zeker niet slecht (mits je de eerder genoemde cinematografie kan accepteren) en zijn van de vele plotwendingen die de film neemt er een aantal best goed gekozen. Dit alles is lang niet genoeg om van ‘Alex Cross’ een bovengemiddelde film te maken. In het beste geval kan je deze spionage/thriller als een lekker tussendoortje voor de uitgehongerde fans van het genre bestempelen. Alles meer dan dit is te hoog gegrepen voor deze uitermate simpele vertoning.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 6 december 2012
DVD- en blu-ray-release: 16 april 2013