Alexandra’s Project (2003)

Regie: Rolf de Heer | 103 minuten | drama, thriller | Acteurs: Gary Sweet, Helen Buday, Bogdan Koca, Samantha Knigge, Eileen Darley, Geoff Revell

Soms betaal je voor een film en dan krijg je iets te zien wat je misschien helemaal niet wilt zien! Ook al is de film zo vol van moraal en goede bedoelingen, kun je je voorstellen dat mensen bij het zien van ‘Alexandra’s Project’ toch gemengde gevoelens over houden. De in Heemskerk geboren Australiër Rolf de Heer schrijft en regisseert deze film voor een publiek dat stevig in hun schoenen moet staan. Zit deze film dan zo vol met schokkende beelden? Nou nee, maar dat maakt hem zeker niet minder opvallend in zijn genre!

Steve is jarig. Hij woont met zijn vrouw Alexandra en zijn twee kinderen in een simpel rijtjeshuis op nummer tweeëndertig. Na het ‘we-maken-pappa-wakker-met-verjaardagskadootjes’ ritueel gaat vader naar kantoor waar natuurlijk een vette promotie voor hem klaar ligt. Het lijkt allemaal koek en ei daar in dat gezinnetje van Alexandra. Maar al vanaf het begin van de film zit Alexandra iets dwars… Als Steve enthousiast thuiskomt en een enorme surpriseparty voor zijn verjaardag vermoedt blijkt al snel dat manlief een keerpunt van zijn leven als cadeau kan verwachten. Het huis is donker en leeg en de ijskast is tot de nok toe gevuld met biertjes. In de huiskamer treft hij zijn luie stoel aan en een videoband. Hij ploft in zijn stoel en start de tape. Alexandra verschijnt op het scherm, ze heeft een videoboodschap voor hem die is opgenomen in dezelfde kamer als waar Steve de video zit te bekijken. Subtiel geeft ze Steve de opdracht de tape op pauze te zetten en eerst maar eens een biertje te gaan pakken alvorens de band verder af te spelen. Als Steve er met een ietwat euforische stemming helemaal klaar voor is wordt hij verrast door zijn eigen vrouw, in eerste instantie aangenaam, maar al snel geeft Alexandra blijk van onvrede omtrent hun relatie en laat daar meteen al geen gras over groeien! Steve merkt meteen op dat zijn vrouw een soort zeurderig ‘Miep’ gedrag vertoond en spoelt de videoband op zijn meest mannelijke en onsmakelijke manier door tot het moment dat het echt interessant begint te worden…

Laten we eerlijk zijn, als je dit soort films gaat zien heb je meestal wel de synopsis gelezen of een recensie. Het begin van zo’n film is meestal dan al behoorlijk verklapt en dus is het wijs om als filmmaker maar snel to the point te komen. Jammer genoeg ligt dit punt iets te ver weg in het verhaal, dat had ook wel sneller gekund! Maar gelukkig worden we als het echte verhaal dan eindelijk begint wel beloond met een knap staaltje overtuiging in acteerspel en regie.

Helen Buday (Alexandra) zet in haar rol een overtuigende onvrede neer jegens haar tegenspeler Gary Sweet (Steve) die op zijn beurt het onderste uit de kan weet te halen voor het prototype Ken-Barbie-man type! Alles wordt zeer intrigerend gefilmd met een hoge dosis herkenbaarheid en realisme. Zo sleept het verhaal je makkelijk mee naar een waarheidsgetrouwe ervaring waar de honden geen brood van lusten.

Wees gewaarschuwd, deze film stimuleert je eens diep na te denken over je eigen relatie en of je wel met de juiste bedoeling de juiste partner hebt uitgekozen. Iedere man zal zeggen dat ie voor zijn vrouw gaat, méér dan voor de sex. Maar als je daarover liegt dan zal deze film je tot de orde roepen. Alle vrouwen die denken dat hun relatie gebaseerd is op het romantische ‘ware liefde’ syndroom worden eveneens op een dwaalspoor gezet, ga eens voor jezelf opkomen joh! De alleenstaanders zullen dat na het zien van deze film nog wel een tijdje blijven. Als laatste blijft er nog over de categorie ‘net verliefd’. Voor hen is deze film het fundament voor een goede relatie, mits je niet voldoet aan het gepresenteerde rollenpatroon van Rolf de Heer.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 6 november 2003