Alien: Covenant (2017)

Recensie Alien: Covenant CinemagazineRegie: Ridley Scott | 122 minuten | horror, science fiction, thriller | Acteurs: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz, Nathaniel Dean, Alexander England, Benjamin Rigby, Uli Latukefu, Tess Haubrich, Lorelei King, Goran D. Kleut, Andrew Crawford

“In space, no one can hear you scream”. Dat was de tagline voor de klassieker ‘Alien’ uit 1979. Regisseur Ridley Scott bracht het publiek een intense horrorervaring die menig mens de stuipen op het lijf joeg. Inmiddels zijn er flink wat jaren verstreken. Vervolgfilms werden onder de hoede van andere regisseurs genomen en Scott zijn carrière nam een flinke duik. Pas in 2012 keerde Scott terug naar de wereld van ‘Alien’ en gaf de massa een inkijk in de beginselen van het monster dat in 1979 geïntroduceerd werd. De reacties waren wisselend, de horror werd omgeruild voor een quasifilosofische science fiction film en dat viel bij veel fans in het verkeerde keelgat. Het bleek echter dat dit pas het eerste hoofdstuk van Ridley Scotts terugkeer was. De regisseur komt nu dan ook met ‘Alien: Covenant’, de film die bewijst dat die tagline uit 1979 nog steeds enorm doeltreffend kan zijn.

Om gelijk met een disclaimer te beginnen, ook dit deel is niet volledig een horrorfilm. Het is net zo zeer een vervolg op ‘Prometheus’ als een prequel op de originele ‘Alien’. Voor dit project moest Scott dan ook de liefhebbers van het origineel en het populaire vervolg ‘Aliens’ (1986) tevreden stellen alsmede een logische voortzetting van ‘Prometheus’ aanprijzen. Scott jongleert als een volleerd circusartiest met deze verschillende stijlen en geeft het publiek de beste film in de serie sinds dat alom geprezen avontuur uit de jaren zeventig.

Dat doet de beste man uiteraard niet alleen, de cast is werkelijk fantastisch waarin vooral Katherine Waterston (de heldhaftige XO Daniels), Billy Crudup (de noodgedwongen kapitein Oram) en Danny McBride (de ervaren piloot Tennessee) uitblinken. Verder is er dan nog Michael Fassbender, die met zijn dubbelrol als de androïden David en Walter de film naar een hoger niveau weet te tillen. De rest van de cast doet het prima maar de personages worden helaas nooit echt helemaal uitgediept.

In dit geval is dit geen enorme valkuil waarin wordt getrapt. We komen immers om die nachtmerriecreaturen van kunstenaar H.R. Giger te bewonderen: de titulaire alien. En wie daarvoor komt, zal rijkelijk beloond worden. In ‘Prometheus’ werd beloofd dat de origine van de monsterlijke Xenomorphs zou worden uitgediept, maar die film liet de kijker uiteindelijk met meer vragen dan antwoorden achter. ‘Alien: Covenant’ maakt die belofte echter helemaal waar en geeft fans zelfs een paar nieuwe soorten in de alienfamilie. Zo zijn er buiten de bekende Xenomorphs en Facehuggers nu ook Neomorphs, kleinere albino aliens die net zo gevaarlijk zijn voor de bemanning van de Covenant als de twee eerstgenoemden.

Qua plot volgt de film de bekende lijnen die we van de Alien-films gewend zijn. Het schip (het kolonisatie schip Covenant in dit geval) krijgt een onbekend signaal binnen en de bemanning besluit een kijkje te gaan nemen. Daarna breekt de hel uiteraard al gauw los. Maar wat zo knap is aan dit deel is dat Scott deze simpele plotomschrijving pakt en er zijn interessante geofictie op loslaat zonder de simplistische zaken als actie en horrorelementen die de eerdere films zo succesvol maakten uit het oog te verliezen. Want ondanks eerder in deze recensie staat vermeld dat ‘Alien: Covenant’ geen horrorfilm pur sang is, zijn er wel flink wat enge en intense scènes. Vooral op het gebied van bloedvergieten gaat deze film verder dan al zijn voorgangers, dat pure gevoel van isolatie blijft echter wel uit.

Desalniettemin maakt Ridley Scott er een feest voor iedere liefhebber van de Alien-franchise van. Hij combineert de intensiteit van ‘Alien’ met de quasifilosofische geofictie van ‘Prometheus’ en vult de laatste gaatjes met de harde actie van ‘Aliens’. Een lust voor het oog, en een achtbaanrit die science fiction fans nog lang zal heugen.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 18 mei 2017