Alita: Battle Angel (2019)

Recensie Alita: Battle Angel CinemagazineRegie: Robert Rodriguez | 122 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Rosa Salazar, Christoph Waltz, Jennifer Connelly, Mahershala Ali, Ed Skrein, Jackie Earle Haley, Keean Johnson, Jorge Lendeborg Jr., Lana Condor, Idara Victor, Jeff Fahey, Eiza González, Derek Mears, Leonard Wu, Racer Maximiliano Rodriguez-Avella, Marko Zaror, Rick Yune, Hugo Perez, Casper Van Dien

Het verhaal over Alita (origineel heet het ‘Gunnm’, wat in het Japans Gun Dream betekent) heeft grofweg drie ontwikkelfasen ondergaan. Initieel is ‘Battle Angel Alita’, gecreëerd door de Japanner Yukito Kishiro, een 9-delig Japanse cyberpunk manga stripverhaal dat tussen 1990 en 1995 is gepubliceerd in JUMP manga magazine. Daarna zijn in 1993 de eerste twee van de negen delen geadapteerd in een original video animation (anime) en heet het ‘Battle Angel’. Parallel hieraan zijn tussen 1996 en 2018 additionele manga series verschenen, waaronder een roman in 1997. In de laatste fase is op 14 februari 2019 de film ‘Alita: Battle Angel’ uitgebracht en gedistribueerd door 20th Century Fox.

Het pad van ‘Battle Angel’ naar de bioscoop is begonnen toen Guillermo del Toro (regisseur van onder andere de ‘Hell Boy’ series en ‘The Shape of Water’) in het verhaal elementen herkende waar hij van wist dat James Cameron (regisseur van onder andere ‘Avatar’, ‘Titanic’, ‘Terminator 2’) deze kon waarderen. James, die toen een fan werd van deze manga, kocht inderdaad de rechten op voor de filmadaptatie van ‘Battle Angel’. Echter, na het succes van ‘Avatar’ wilde hij zich eerst storten op vervolgfilms van de blauwe Na’vi helden alvorens zich te focussen op Alita. Een bezoekje van Robert Rodriguez (regisseur van onder andere ‘From Dusk Till Dawn’, ‘Planet Terror’ en ‘Sin City’) aan James bracht hier verandering in. Het balletje is gaan rollen toen James aan Robert vroeg zijn script voor ‘Battle Angel’ even door te lezen en in te korten. In oktober 2015 werd bekend gemaakt dat Robert Rodriguez de film zou gaan regisseren met James Cameron als producent. Op deze manier kon James zich focussen op de opvolgers van ‘Avatar’ en had Robert creatieve ademruimte om ‘Alita: Battle Angel’ eindelijk naar het grote scherm te brengen.

Het verhaal speelt zich af in het jaar 2563, 300 jaar na de Grote Oorlog (ook bekend als The Fall) die een groot deel van de aarde heeft vernietigd. Echter, één luchtstad, Zalem, letterlijk een zwevende stad, bleef relatief ongedeerd en een groot deel van de overgebleven mensheid trok naar het gebied onder deze stad. Zo ontstond Iron City. De stad had zich gevormd rondom een grote vuilnisbelt voor apparatuur, veroorzaakt door Zalem. Hierin vindt cyborg wetenschapper Dr. Dyson Ido (Christoph Waltz) een vrouwelijke cyborg (Rosa Salazar) zonder lichaam maar met een volledig intact functionerend menselijk brein. Hij geeft haar een cyborg lichaam, wekt haar tot leven en noemt haar Alita. Ze kan zich niet herinneren waar ze vandaan komt, weet niet meer hoe ze heet maar komt er al snel achter dat ze meester is in een aloude vechtkunst Panzer Kunst. Ze gebruikt deze vaardigheden om de mensen in haar sociale omgeving, die veel voor haar betekenen, te helpen. Ze wordt zo geconfronteerd met belangrijke levensvragen over mens-zijn, verraad en liefde. Ook is hier sprake van een sterk gescheiden maatschappij in de vorm van Zalem, de luchtstad, die voor iedereen ‘op aarde’, voor altijd onbereikbaar is. Deze is dan ook een algemeen symbool voor hoop, een puntje aan de horizon van een hard leven en de vervulling van zoete dromen voor velen die in Iron City wonen.

Alhoewel de plot globaal doet denken aan een combinatie van ‘The Bourne Identity’ (geheugenverlies in combinatie met verborgen kwaliteiten) en ‘Elysium’ (waar de rijken in een luchtstad wonen en de armen om kliekjes vechten), gaat het dieper dan dat. Hier worden belangrijke onderwerpen aangesneden zoals de aard van de mens en liefde. Deze thema’s lopen als levensaders door het verhaal en voorzien de kijker van de nodige intellectuele en emotionele zuurstof. Alita is onverschrokken. Ze is de spreekwoordelijke hamer der gerechtigheid die met bliksemsnelle bewegingen en chirurgische precisie korte metten maakt met alles en iedereen die een gevaar vormt voor de zwakkeren.

Het is verder geen verrassing dat alles is gegoten in een verbluffend visueel jasje. James Cameron, toen hij alleen nog de rechten van ‘Battle Angel’ had en een deels afgemaakt script, zegt ook te hebben gewacht totdat de CGI-technologie zover ontwikkeld was om de anime eer aan te kunnen doen. Iron City, de cyborgs, de gevechtscènes en een spel dat op hoge snelheden gespeeld wordt maken het geheel tot, wat in het Engels genoemd wordt, eye candy. Ook is er een aspect dat niet ongenoemd mag blijven: Alita’s ogen. De film blijft trouw aan de karakteristieke grote manga-ogen waarin de emoties in fijn detail zijn af te lezen. Ook bij Alita zijn dit ramen naar de ziel en spreekt ze met haar ogen meer dan ze met haar mond zou kunnen.

Alita wordt in de film gespeeld (via motion capture technology) door Rosa Salazar. Die keus is een goeie geweest wanneer we kijken naar de manier waarop ze via gezichtsexpressies communiceert en de kijker meeneemt in de emotionele rollercoaster terwijl ze een ijzeren stempel drukt op Iron City. Christoph Waltz is zoals altijd een warme persoonlijkheid die in zijn rol als Dr. Dyson Ido het geweten is, de begeleider en kompas van Alita die met haar herontdekte krachten als een ware natuurkracht is die door Iron City raast. Aan de andere kant van dit moraal-ethisch spectrum vinden we de mysterieuze Desty Nova (Edward Norton) en diens handlanger en regeerder van Iron City, Vector (Mahershala Ali). Mahershala heeft het, sinds de underdog blockbuster en winnaar van 3 Oscars ‘Moonlight’, druk gehad. Waar hij in ‘Green Book’ figureerde als de ultra-intellectuele klassieke muziek en jazz pianist Dr. Don Shirley, speelt hij hier, overtuigend ook, de keiharde en sadistische Vector die Iron City met harde hand en donkere bril regeert. Het is verbluffend hoe hij in beide films een compleet ander karakter tentoonstelt. Hij bevestigt hiermee dat hij thuishoort in het clubje acteurs die je, zonder spijt, elke rol kan toewijzen. Ook Jennifer Connelly in haar rol als Chiren zorgt voor de nodige spanning. Alhoewel ze soms meer op de achtergrond aanwezig is, heeft ze een belangrijke functie die tot elk mensenhart (en wellicht ook cyborg) spreekt. ‘Alita: Battle Angel’ brengt in Iron City dus 3 Oscarwinnaars samen, namelijk: Christoph Waltz, Mahershala Ali en Jennifer Connelly. De film is hoogst vermakelijk. Je hebt, wanneer je de bioscoop uit wandelt, zeker een paar minuten nodig om weer met de voeten op aarde te komen. Snel een kaartje boeken dus. Veel plezier!

Gerold Kort

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 14 februari 2019