Alive (2019)

Regie: Rob Grant | 91 minuten | horror, thriller | Acteurs: Thomas Cocquerel, Camille Stopps, Angus Macfadyen, Chantal Perron, Gerrick Winston, Zoe Marlett, Lisa Moreau

Deze ‘Alive’ van Rob Grant is niet te verwarren met de gelijknamige film uit 1993 waarin een waargebeurd verhaal over kannibalisme in de moderne wereld werd verteld. Wat beide films met elkaar gemeen hebben, is dat ze allebei gruwelijke verhalen vertellen. De rolprent uit 1993 deed dat op een menselijke manier waar volop ruimte was voor menselijk drama en de gevolgen van een afgrijselijke daad. Grant is meer geïnteresseerd in het vertellen van een spannend verhaal dat moet vermaken. Een doel dat talloze filmmakers nastreven, maar slechts een handvol weet waar te maken. Bij welk kamp hoort Grant?

In ‘Alive’ worden een man (Thomas Cocquerel) en vrouw (Camille Stopps) versuft wakker in een verlaten sanatorium. Het stel is zwaargewond en van zorg afhankelijk. De man (Angus Macfadyen) die dit duo verzorgt, heeft echter geen nobele bedoelingen…

‘Alive’ klinkt als een soort ‘Saw’-spin-off en op sommige gebieden zijn er zeker raakvlakken te vinden. De griezelige sfeer en de kille decors met vale kleuren doen aan de wereldberoemde horrorfranchise denken. Qua gore is het behelpen, omdat er weinig budget beschikbaar was. Grant hoopt een psychologische film te presenteren, maar vergaloppeert zich in de uitvoering. De personages missen een achtergrondverhaal, waardoor er geen diepgang in de performances zit. Het valt namelijk niet mee om je in te leven in vlakke personages die je nooit echt leert kennen. Het acteerwerk is ook zeer wisselvallig te worden, waarbij vooral het afwijkende, cartooneske spel van Macfadyen in negatieve zin opvalt.

Grant slaagt er niet in om een meeslepende horror/thriller in te blikken en dat resulteert in een doelloze film die vlees noch vis is. Te tam voor fans van het stevige hak- en zaagwerk en te saai voor liefhebbers van psychologische terror. ‘Alive’ bestaat, het leeft, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Waardering: 1

DVD-release: 20 februari 2020