All Eyez on Me (2017)

Recensie All Eyez on Me CinemagazineRegie: Benny Boom | 139 minuten | biografie, drama, muziek | Acteurs: Demetrius Shipp Jr., Danai Gurira, Kat Graham, Annie Ilonzeh, Dominic L. Santana, Jamal Woolard, Rayan Lawrence, Keith Robinson, Lauren Cohan, Cory Hardrict, Grace Gibson, Jeph Cangé, Desean Jackson, Brandon Sauve, Josh Ventura, Azad Arnaud, Harold House Moore, Khadija Copeland, Chanel Young, Chris Clarke, Ronald Brooks, Hamid-Reza Benjamin Thompson, Deray Davis, Bruce Davis, Gary Weeks

Tupac Shakur was een veelzijdig man. Hij wist zich vanuit achterstandswijken op te werken naar de hoogste regionen in de culturele wereld. Hij overwon de wereld van film en muziek maar werd ook nog eens een icoon die door miljoenen mensen gevolgd werd. Op de weg naar succes kom je natuurlijk vriend en vijand tegen, voor Tupac Shakur was dit niet anders. Platenbazen en concurrenten stonden hem continu in de weg, of lichtten hem op waar hij bij stond. In korte tijd gebeurde er een hele boel in het leven van de rapper. Hoe breng je zo’n hectisch leven in beeld voor een bioscoopfilm? Door er net zo’n rommel van te maken als Tupac Shakurs leven, blijkbaar…

De belangrijkste reden om ‘All Eyez on Me’ te zien zit hem gelukkig wel in het hoofdpersonage. Demetrius Shipp Jr. is met gemak het beste aan deze (te) lange prent. Niet alleen is de jonge acteur een perfecte gelijkenis van de rapper en filmster, hij weet ook de naïviteit van het karakter goed naar voren te brengen en doet dit op een manier dat het publiek met hem meevoelt. Shipp Jr. geeft dat hulpeloze gevoel zo goed weer, hij wil de wereld veranderen maar wordt bij iedere horde die hij moet nemen tegengehouden en teruggezet. Het is aangrijpend om te zien hoe oneerlijk de jaren negentig waren voor etnische minderheden. Regisseur Benny Boom laat de kijker dat dan ook maar wat graag weten.

Meer dan eens wordt de emotie namelijk wel héél erg dik aangezet. Vooral bij de moord aan het einde van de film, de scène die het meest memorabele van deze biopic had moeten zijn, krijgt de kijker een flinke dosis melodrama en slow motion te verwerken. Je ziet eigenlijk ook niet echt wat er gebeurt. Uiteraard is het een techniek die goed kan werken in dit scenario, maar in dit geval faalt Boom er jammerlijk in deze historische gebeurtenis goed in beeld te brengen.

De hectiek is door het hele product te vinden. Niet alleen qua filmen, maar vooral in de structuur. ‘All Eyez on Me’ heeft namelijk niet echt een plot, het is een aaneenschakeling van momenten uit het leven van Tupac Shakur. Er is geen lijn in te vinden en er wordt te snel over bepaalde zaken heen gegaan. Het is alsof er een soort samenvatting van een film wordt getoond die eigenlijk vier uur had moeten duren. Boom had ofwel moeten focussen op één à twee onderwerpen om aan te snijden óf die film van vier uur moeten maken. De middenweg leent zich niet voor een coherent eindproduct. Dit wordt vooral pijnlijk duidelijk in de begindagen van Tupacs rapcarrière. Binnen een paar minuten is hij namelijk aangenomen bij de platenmaatschappij, heeft hij zijn eerste tour achter de rug en heeft een heftig conflict over zijn sound dat binnen een scènewisseling plotseling is opgelost. Alleen in die paar minuten al zit een film van minstens anderhalf uur verstopt.

Die verzameling momenten zorgt er ook voor dat de verschillende bijfiguren in het leven van Tupac Shakur minimale tijd op het scherm hebben. Enkele die er tussenuit springen zijn Jamal Woolard die terugkeert in de rol van rapper Biggie Smalls (hij speelde de rapper ook al in diens eigen biopic ‘Notorious’) en Keith Robinson als Tupacs manager Atron. Maar ook de relaties met deze twee heren worden niet volledig uitgediept en de verhaallijnen schieten daardoor sterk te kort.

De geweldige hoofdrolspeler en het indrukwekkende tijdsbeeld zijn echter niet genoeg om ‘All Eyez on Me’ tot een goede film te rekenen. Er wordt teveel fragmentarisch materiaal aangehaald zonder dat er ook maar één rode lijn te bekennen is. Interessant voor de échte die hard fans van de man, al zal deze film ze verder geen geheimen meer prijs geven.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 12 juni 2017
VOD-release: 2 november 2017