All Is True (2018)

Recensie All is True CinemagazineRegie: Kenneth Branagh | 97 minuten | biografie, drama | Acteurs: Kenneth Branagh, Judi Dench, Kathryn Wilder, Lydia Wilson, Ian McKellen, Hadley Fraser, Jack Colgrave Hirst, Sam Ellis, Sean Foley, Gerard Horan, Matt Jessup, Harry Lister Smith, Alex Macqueen, Nonso Anozie, Darryl Clark, Doug Colling, John Dagleish, Eleanor de Rohan, Hamish McColl, Michael Rouse, Penny Ryder, Kate Tydman, Jimmy Yuill

De toneelstukken van de Britse dichter, toneelschrijver en acteur William Shakespeare zijn zo ongeveer in elke taal vertaald. Zijn stukken worden nog altijd het meest opgevoerd. Als je al toegang zou hebben tot alle filmadaptaties die er van zijn werken zijn gemaakt, zou je die niet in één jaar kunnen kijken. Gek eigenlijk dat er over het leven van de beroemde Engelsman zelf bijna geen films zijn gemaakt. De bekendste is ‘Shakespeare in Love’, maar dat is een fictief verhaal. Kenneth Branaghs film ‘All is True’ blijft iets dichter bij de feiten, al mag je – ondanks dat de titel anders doet vermoeden – aannemen dat de waarheid wel enigszins geweld aan is gedaan om het verhaal wat aantrekkelijker te maken.

In ‘All is True’ (een verwijzing naar de oorspronkelijke titel van Shakespeare’s toneelstuk Henry VIII) vallen we Shakespeares leven binnen als zijn geliefde Globe Theater in Londen in vlammen opgaat. Gedesillusioneerd en ervan overtuigd dat hij nooit meer zal schrijven keert Shakespeare (Kenneth Branagh zelf) terug naar Stratford-upon-Avon, om zich te verenigen met zijn gezin. Vrouw Anne (Judi Dench) en twee dochters, de alleenstaande Judith (Kathryn Wilder) en de getrouwde Susanna (Lydia Wilson), moeten nogal wennen aan de nieuwe situatie. Shakespeare is vaker niet dan wel aanwezig geweest bij het gezin, dus deze nieuwe omstandigheden kostten wat aanpassingsvermogens. Vreugde over het feit dat het hoofd van het gezin zich weer met de gang van zaken thuis bemoeit is er niet. Eerder irritatie.

Shakespeare en Anne hadden een zoon, Hamnet, die bijna twintig jaar daarvoor in 1596, op slechts elfjarige leeftijd, is overleden. Shakespeare gunde zichzelf destijds niet de tijd om te rouwen, nu haalt hij deze schade dubbel en dwars in. Hij is vastbesloten een speciale tuin aan te leggen ter gedachtenis aan zijn in zijn ogen bijzonder getalenteerde zoon. Anne – haar man steevast ‘husband’ noemend, in plaats van bij zijn voornaam, legt haarfijn de vinger op de zere plek, wanneer ze observeert: “Je rouwt niet om je zoon, je rouwt om jezelf.” Daarmee doelt ze op het feit dat Shakespeare inziet dat zijn carrière als toneelschrijver ten einde is.

In ‘All Is True’ leert Shakespeare om te gaan met zijn familie en vice versa, maar ook met de foute keuzes die hij ten koste van hen heeft gemaakt. De film biedt niet alleen inzage in de visie van de schrijver op zijn leven (en zijn wens om een erfgenaam te krijgen), maar gaat ook zeker in op het standpunt van de vrouwen in zijn leven. We leren hoe Anne tegenover haar mans schrijverij staat en zien haar langzaam ontdooien tegen deze ‘gast’ in haar huis (van het beste bed in huis, dat voor gasten bestemd is, komt hij uiteindelijk terecht in ‘the second best bed’, wat hij haar in zijn testament heeft nagelaten). We zien hoe ongelukkig het huwelijk van Susanna is. Het belangrijkste plotelement is echter het denkbeeld dat Shakespeare van zijn zoon Hamnet heeft en de rol die tweelingzus Judith daarin heeft. Daarnaast besteedt ‘All Is True’ op speelse wijze aandacht aan de carrière (en misschien wel seksuele voorkeur) van Shakespeare, wanneer de Earl van Southampton (een geweldige Ian McKellen) hem een bezoek brengt.

Het scenario van ‘All Is True’ is geschreven door Ben Elton. Hij heeft een inventief web geweven rondom de enkele feiten die we weten van Shakespeare. Zo ontstaat een authentiek aanvoelende geschiedenis die we best voor waar aan zouden kunnen nemen. De cinematografie is beeldschoon, met prachtige shots van het landschap rondom Shakespeare’s woning en fraai gebruik van natuurlijk licht. Het tempo is wellicht wat aan de lage kant, maar dat stoort geenszins. De film ademt de liefde van Branagh voor het onderwerp uit elke porie. Aanrader voor iedereen die zich graag onderdompelt in biografieën van schrijvers (al dan niet aangedikt); kostuumdrama’s en liefhebbers van Kenneth Branagh en Judi Dench.

VOD-release: 12 augustus 2019
DVD-release: 30 oktober 2019