All Shall Be Well – Cong jin yihou (2024)
Regie: Ray Yeung | 93 minuten | drama | Acteurs: Patra Au, Angie Wang, Lin-Lin Li, Pat Wu, Tai-Bo, Siu Ying Hui, Chung-Hang Leung, Fish Liew, Yung Ting Rachel Leung, Lai Chai Ming, Li Lai Ha, Luna Shaw, Gia Yu Yuk Wah, Suen Wai Fong, Hon-Fai Ho, Michael Khan, Cheng Cheuck Lam, Bonde Sham, Miles Sible, Priscilla Leung Siu Wai, Wah-Wo Wong, Kiana Ng Ki Yan
Films zijn voor de meeste mensen een manier om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur en ellende. Dit is een logische oorzaak van het succes van grote blockbusters, zij staan namelijk ver van ons echte leven vandaan en laten je iets nieuws beleven. Toch is er ook ruimte voor pure cinema die dient als verlengstuk van het echte leven. Een inkijkje in het wel en wee van een ander kan bijna meditatief voelen, iets wat zeker het geval is in het Hongkongse ‘All Shall Be Well’.
In ‘All Shall Be Well’ volgen we Angie en Pat. De twee vrouwen vormen een gelukkig stel. Pat bezit een zekere dromerige levenslust die aanstekelijk werkt voor haar geliefde Angie, maar ook voor de rest van haar familie. Angie is eerder een realist, maar laat zich graag en vaak meeslepen in de ambities van Pat. Totdat het noodlot toeslaat en Pat onverwacht het leven laat.
De dood van Pat laat niet enkel een hoop verdriet na, maar vooral ook veel familiaire rompslomp. Er is nooit een testament getekend, waardoor de directe familie recht heeft op de erfenis. Hoewel Angie op goede voet staat met de familie, wordt haar vrijwel alles ontnomen. Het leven is bikkelhard, en wanneer je denkt het allerergste meegemaakt te hebben, krijg je nog een trap na.
Aziatische cinema en familiedrama’s is een combinatie die zijn sporen al ruimschoots verdiend heeft. Dat is niet anders bij ‘All Shall Be Well’. Het verschil met Westerse films lijkt vooral te zitten in de uiterste zorgvuldigheid waarmee de radertjes perfect in beweging worden gebracht. Er is meer ruimte voor humane momenten. Zo zien we in deze film van regisseur Ray Yeung eerst hoe de relatie tussen Angie en Pat in elkaar steekt, om vervolgens middels een familie-etentje te zien hoe de verhoudingen aldaar liggen. Er hangt een luchtige sfeer waar plek is voor veel grapjes onderling, maar altijd met een hoop liefde in het achterhoofd.
Geruisloos slaan wij het proces van rouw en gemis gade. De camera wordt vaak vakkundig op een hoekje in de straat geposteerd waardoor ons de kans wordt gegeven om de personages en situaties als het ware te observeren. Vooral de shots die bijna als stillevens aanvoelen, zijn prachtig mooi. Het geeft de film een stukje oprechtheid en kalmte mee.
‘All Shall Be Well’ vertelt voornamelijk over rouw en hoe te dealen met groot verlies. Een ander belangrijk thema is echter liefde. In dit geval gaat het om twee vrouwen die stapelgek zijn op elkaar. In Hongkong is homoseksualiteit sinds 1991 legaal, en ondanks dat ze tegenover andere Aziatische landen een vrij liberale kijk hebben op de LGBTQ+-gemeenschap, valt er nog een hoop winst te halen. Er is een scène die dit, hoe wrang het ook is, perfect schetst. Angie is na de dood van Pat op bezoek bij haar ouders, en het is voornamelijk haar vader die klaarblijkelijk nooit iets van hun relatie heeft gesnapt. Hij stelt dat Angie eindelijk op zoek kan naar een man, nu haar door hem zo bestempelde ‘beste vriendin’ overleden is. Een ontzettend verdrietig statement, maar wel de realiteit, althans in deze film.
Het knapste aan ‘All Shall Be Well’ is hoe het ontroert zonder overdreven sentimenteel te worden. Subtiliteit is een woord dat de film als een op maat gemaakt pak past. Het hele verhaal en de boodschap zitten stilletjes verpakt in het fenomenale slotakkoord. Ja, het leven kent zijn strubbelingen en het is vaak meedogenloos, maar het biedt ook liefde en harmonie: alles komt goed, all shall be well.
Sjoerd Crins
Waardering: 4
Bioscooprelease: 28 november 2024