All Stars 2 Old Stars (2011)

Regie: Jean van de Velde | 123 minuten | drama, komedie | Acteurs: Thomas Acda, Daniel Boissevain, Cas Jansen, Kasper van Kooten, Peter Paul Muller, Danny de Munk, Raymi Sambo

Regisseur en scenarist Jean van de Velde maakt in het begin van ‘All Stars 2 Old Stars’ vrijwel alle fouten die je bij een sequel kunt maken – inclusief vreselijke en onnodige openingsscène – maar wanneer de film op gang komt, maakt hij dit ruimschoots weer goed. Zo is de film niet het tenenkrommende niemendalletje zoals enkelen misschien hadden verwacht, maar op 30 minuten na een goed verhaal, met – hier en daar wellicht overtrokken – leuke en herkenbare karakters en een prettig weerzien met enkele oude sterren.

Hoewel dus een prettige film, is ‘All Stars 2’ slordig uitgewerkt. Zo is het gehele team uit de eerste film er weer bij, wat betekent dat enkele acteurs die niet meer aan de serie meededen weer wel in de film zitten, al geldt dat niet voor een uit de serie afkomstig karakter als ‘Nemo’, wiens verhaallijn de absentie van Antonie Kamerling moet verklaren (wat overigens aardig lukt). Bovendien was het personage van Thomas Acda in de serie overleden, maar staat deze in de film weer springlevend in het doel, zonder enkele verklaring. Slordig dus.

De keuze om met het Swift Boys team op een roadtrip te gaan werkt hier en daar niet altijd even goed, maar de humor van de jongens is internationaal, en fijne uitstapjes naar een Duitse nudistencamping en een Frans politiebureau leveren de nodige komische momenten van de film op. En rond die tijd gaat het ook allemaal beter lopen, zijn de karakters geïntroduceerd en lijkt het even alsof Johnny, Paul, Peter, Bram en de rest nooit weg zijn geweest. Het verhaallijntje dat naar de titel refereert – het ouder worden – zit vervolgens op een aardige manier in de film verwikkeld, maar zo sprankelend als in de originele film wil het niet meer worden.

Al met al is ‘All Stars 2 Old Stars’ een aardige film. Niet groots, maar ook geen ramp. Eigenlijk valt hij overal een beetje tussenin, maar door de sterke karakters, met wie er genoeg te lachen valt, scoort hij nog een voldoende. In een avondje rond een voetbalwedstrijd een uitstekende keuze.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 13 oktober 2011
DVD- en blu-ray-release: 21 maart 2012