All the President’s Men (1976)

Recensie All the President's Men CinemagazineRegie: Alan J. Pakula | 138 minuten | drama, geschiedenis, thriller | Acteurs: Dustin Hoffman, Robert Redford, Jack Warden, Jason Robards, Martin Balsam, Hal Holbrook, Jane Alexander, Meredith Baxter, Ned Beatty, Stephen Collins, Penny Fuller, John McMartin, Robert Walden, Frank Wills, F. Murray Abraham

Deze film zal misschien voor sommigen de basis zijn geweest voor hun journalistieke ambitie, maar in ieder geval is ieder aanstormend journalist bijna verplicht deze film te zien. ‘All the President’s Men’ toont namelijk een verdomd goed staaltje journalistiek. Hoor en wederhoor, het beschermen van je bronnen, creatieve spelletjes om toch informatie uit mensen te krijgen, zonder hun waardigheid aan te tasten. Het is de mooiste vorm van journalistiek tegenover één van de vuile schandalen in de Amerikaanse geschiedenis.

De film is gebaseerd op het boek dat de twee bewuste journalisten, Bob Woodward (Robert Redford) en Carl Bernstein (Dustin Hoffman), samen schreven na de hele Watergate-affaire. Het feit dat het schandaal werkelijk heeft plaatsgevonden, maakt de film op zich al legendarisch, maar Alan Pakula heeft van het verhaal ook nog een spannende thriller weten te maken. Het is wel zaak goed op te letten, want er komt zeer veel informatie in rap tempo over je heen over verschillende personen uit verschillende organisaties. Ondanks dat veel mensen wel zo ongeveer zullen weten wat er gebeurd is tijdens die Watergate-affaire, zullen toch velen nog schrikken van de omvang van de infiltratie van dit hele gebeuren. En wat dit met mensen heeft gedaan.

De camerastandpunten zijn niet bijzonder creatief genomen en sommige standpunten zijn zelfs meerdere malen herhaald. De omgeving kenmerkt zich met name door kilte en soberheid en er is niet veel aan gedaan om de film mooier aan te kleden. Het acteerwerk is hier en daar iets te overdreven of juist net iets te nonchalant. En zelfs de steracteurs Dustin Hoffman en Robert Redford vallen soms even buiten hun rol als ze zich net iets jonger voordoen dan ze er uitzien. Het is echt een film die je om de inhoud moet zien. Maar die is natuurlijk hoogst intrigerend.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 5 augustus 1976