All the Pretty Little Horses – Mikra omorfa aloga (2020)

Recensie All the Pretty Little Horses CinemagazineRegie: Michalis Konstantatos | 107 minuten | drama, thriller | Acteurs: Yota Argyropoulou, Dimitris Lalos, Alexandros Karamouzis, Katerina Didaskalou, Dimitris Kapetanakos, Kostas Antalopoulos, Vicky Papadopoulou, Antonis Myriagos, Efthalia Papacosta, Thanasis Nakos, Kostas Laskos, Stelios Karaiskos, Gloria Inigo, Dimitris Katalifos

Bewust of onbewust trekken gedoemde omstandigheden aan de mens als een zwart gat. Er is zoveel sterker dan ons – een gegeven dat godsdiensten, astrologie, kunst en humor heeft gebaard, de mens leert zelden. De mens kan slechts leren leven met de (on)vergeeflijkheid van het leven en zijn zegeningen tellen.

In ‘All the Pretty Horses’ start een gezin een nieuw leven, dat de man (Lalos) aanvankelijk zonder terughoudendheid lijkt aan te vatten; de vrouw (Argyropoulou) heeft twijfels. Moet het altijd zo zijn? Vaak wel. Petros, Aliki en hun vijfjarige zoon trekken in bij een rijke vrouw, een huis waarin Petros als klusjesman werkt. Kan dat goed gaan? Vaak niet.

Menselijke relaties hebben zowel zegeningen als voetangels, toont ons deze vaardig gemaakte film van Michalos Konstantatos. De Griekse dertiger debuteerde in 2013 met een vergelijkbaar product in een even minimalistische setting, al gaat het in ‘Luton’ voornamelijk om een gecompliceerde relatie tussen twee mannen.

‘All the Pretty Horses’ is een mix van psychodrama en gestileerde kalmte, en als zodanig geslaagd. De plot? Tja de plot. Deze film is zeker niet zo confronterend als een Haneke; de acteurs zijn niet meer dan degelijk. De spanning bouwt op, op een gegeven moment heb je wel genoeg van de blaffende honden en dreigende stiltes op de achtergrond van de dagelijkse activiteiten.

Film is niet alleen effectbejag, en het is lang wachten totdat ook onze (anti-)held Lalos genoeg krijgt van de spanning. Wachten is niet erg, tenzij een geslaagde afwikkeling wordt geboden. Konstantatos schept wat dat betreft hoge verwachtingen. Dat doet hij meer met sfeer dan met emotie. Geloof maar dat hij ons probeert te doen hechten aan zijn personages, het is echter onvoldoende voor een langspeelfilm.

Jan-Kees Verschuure

VOD-release: 18 februari 2021 (Picl)
VOD-release: 19 maart 2021