All You Need Is Me (2016)

Regie: Wim van der Aar | 85 minuten | documentaire

‘All You Need Is Me’ vertelt over de razendsnelle opgang, en evenzo snelle ondergang van de Nederlandse kunstenaar Aad Donker (1967-1998). Daarnaast geeft regisseur Wim van der Aar een interessante inkijk in de wereld van een groep rebellerende kunstenaars die begin jaren negentig deel uitmaakte van het ‘After Nature’-collectief.

De jongens van After Nature, waar onder andere Aad, zijn broers Justus en Gijs en de beroemde kunstenaar Peter Klashorst, deel vanuit maakten probeerde in de vroege jaren negentig internationaal voet aan de grond te krijgen. Het succes leidde de jongens naar New York, aldaar werd Aad smoorverliefd op Amy, de dochter van een puissant rijke kunsthandelaar.

Vervolgens ontvouwt zich een verhaal dat voor zo vele kunstenaars opgaat. Justus maakt in de documentaire een treffend vergelijk. “Amy is de Yoko Ono van After Nature gebleken.’’ De liefde kreeg voorrang en dreef de jonge honden uit elkaar. Amy laat Aad met een wereld kennismaken die hij daarvoor niet kende, een jetset-leven doorspekt van drugs en conflicten. Het is een leven dat mijlenver afstaat van de simpele komaf waaraan hij is ontsproten en zorgt er tevens voor dat zijn passie voor kunst en boksen naar de achtergrond wordt gedreven. De liefde tussen Aad en Amy overleeft het niet, een gepland huwelijk wordt zelfs afgeblazen.

Vervolgens overkomt Aad hetzelfde lot dat zoveel kunstenaars voor hem ook ten deel viel. Het liefdesgebrek maakt hem langzaam ‘gek in zijn kop’. Terwijl hij afglijdt tracht hij nog houvast te zoeken in nieuwe projecten die hem onder andere naar Suriname leiden. Het maakt allemaal weinig uit.

De biografie van Van der Aar komt zeer persoonlijk over, omdat er veel gebruik wordt gemaakt van homevideo’s die de broers tijdens hun reizen geschoten hebben. Deze beelden worden kracht bijgezet door aanvullende interviews die de makers met nabestaanden voerden. Hierdoor zit je dicht op de huid van een stel broers die qua karakter eigenlijk totaal niet in de kunstenaarswereld thuishoren. Ze zijn broodnuchter en vrij van pretentie. Dit alles wordt voorzien van een sfeervolle muzikale omlijsting. Toch spat de pijn van Aad, die hij toch overduidelijk had, niet echt van het scherm.

Door de continue stijl, en het enigszins voortkabbelende verhaal, blijft ‘All You Need Is Me’ een beetje op de oppervlakte ronddobberen. Mensen die niet bekend zijn met de Leidense kunstenaar zullen hun aandacht er niet altijd bij kunnen houden. Terwijl dit met het biografische rock ’n roll materiaal bepaald niet nodig was geweest. De film is een interessante sfeerimpressie, die dankzij de hoofdrolspelers ook een komische noot kent, maar toch de indruk achterlaat dat er meer in had gezeten.

Thomas van den Berg

Bioscooprelease: 25 februari 2016