Alles op tafel (2021)

Recensie Alles op tafel CinemagazineRegie: Will Koopman | 102 minuten | komedie, drama | Acteurs: Linda de Mol, Peter Paul Muller, Lies Visschedijk, Ramsey Nasr, Eva Crutzen, Waldemar Torenstra, Diederik Ebbinge, Aiko Beemsterboer, Bart de Vries, Elsje de Wijn, Lucas Karagozoglu, Olivia Karagozoglu, Hugo Koolschijn, Femke Lakerveld, Sandra Mattie, Lykele Muus, Jorrit Ruijs, Pepijn Schoneveld, Rik van de Westelaken, Wil van der Meer, Simone Weimans, Marieke Westenenk

Als je bij het kijken naar ‘Alles op tafel’ (2021) van Will Koopman het idee hebt dat je deze film al eens eerder gezien hebt, dan kan dat kloppen. Wellicht heb je het Italiaanse origineel, ‘Perfetti sconosciuti’ (2016) van Paolo Genovese, gezien. Of ‘Le jeu’ (2018) van Fred Cavayé, de Franse versie die net als de Italiaanse in de Nederlandse zalen te zien was. Of misschien wel ‘Perfectos desconocidos’ van Alex de la Iglesia uit 2017, die op Netflix te zien is. Er circuleren onder meer ook Chinese, Russische, Poolse, Vietnamese, Turkse, Mexicaanse, Koreaanse en Griekse versies van het verhaal. Zoveel versies (het zijn er inmiddels op zijn minst twintig) van één film. Het leverde Genovese, die het scenario samen met vier anderen schreef, een vermelding op in het Guinness Book of World Records. Het verhaal over een vriendengroep die besluit tijdens een etentje de mobiele telefoons op tafel te leggen en alles wat er binnenkomt hardop voor te lezen is kennelijk extreem universeel. Nog een voordeel: door de toneelachtige setting is dit een perfecte film om tijdens een lockdown op te nemen.

Zeg je Will Koopman, dan zeg je automatisch Linda de Mol. De twee maakten eerder de films ‘Terug naar de kust’ (2009) en ‘April, May en June’ (2019) en de tv-series “Iedereen is gek op Jack”, “Divorce” en “Familie Kruys”. Maar het meeste succesvolle exponent van hun samenwerking is natuurlijk “Gooische vrouwen”, de serie die jarenlang miljoenen Nederlanders aan de buis gekluisterd hield en waar twee al even lucratieve speelfilms uit voortvloeide. De Mol en Koopman werken ook veelvuldig samen met scenarioschrijver Frank Houtappels en componist Jeroen Rietbergen (De Mols levenspartner). Voor de Nederlandse remake van ‘Perfetti sconosciuti’, die de titel ‘Alles op tafel’ (2021) meekreeg, zijn ze allemaal weer van de partij (Houtappels bewerkte het originele scenario met een Nederlands sausje). Plus acteur Peter Paul Muller, die De Mol nog kent uit haar “Gooische vrouwen”-tijd. In ‘Alles op tafel’ spelen ze opnieuw man en vrouw.

Margot (Linda de Mol) is een succesvolle psycholoog die getrouwd is met Vincent (Peter Paul Muller), die zijn brood verdient als plastisch chirurg. Op de avond waarop Nederland in de ban is van de aanstaande maansverduistering, nodige ze een aantal vrienden uit om bij hen te komen eten. Macho Thomas (Waldemar Torenstra) komt met zijn veel jongere vriendin Fenna (Eva Crutzen), drankorgel Charlotte (Lies Visschedijk) heeft haar neurotische echtgenoot Marco (Ramsey Nasr) meegenomen en buitenbeentje Ben (Diederik Ebbinge) zou zijn nieuwe vriendin meenemen, maar staat in zijn eentje voor de deur. Nadat we met iedereen kennis hebben kunnen maken, de eerste gangen zijn verorberd en de wijn rijkelijk vloeit, stelt Margot voor om een spel te spelen. Iedereen legt zijn telefoon op tafel en elk belletje, appje, mailtje of Facebookreactie moet hardop worden besproken met de anderen. Uiteraard levert dat de nodige ongemakkelijke situaties op. Want waarom vertelt Vincent zijn vrouw niet dat hij al een halfjaar bij een psycholoog loopt? Hoe goed kennen de vrienden elkaar eigenlijk? En hoe goed kennen de stellen hun partner?

Het uitgangspunt van ‘Alles op tafel’ is interessant en prikkelend: we zijn zo enorm vergroeid met onze mobiele telefoon, dat ons hele leven zich erop afspeelt. Wie toegang heeft tot onze smartphone, heeft toegang tot onze grootste geheimen. Maar wil je de geheimen van je vrienden eigenlijk wel weten, als dat grote gevolgen kan hebben voor jullie onderlinge verstandhouding? Is dit een spel dat je zelf ook wel met je beste vrienden wil spelen, of bij nader inzien toch liever niet? ‘Alles op tafel’ speelt zich af in een stijlvol penthouse met als uitzicht de skyline van Amsterdam; slechts enkele scènes werden buiten opgenomen (waarbij de vanwege de lockdown uitgestorven straten in de hoofdstad een unieke vervreemdende sfeer oproepen) waardoor de film de setting van een toneelstuk heeft. Alles hangt dus af van het acteerwerk en dat zit best snor, want met name met Nasr, Visschedijk en Torenstra heeft ‘Alles op tafel’ een aantal topacteurs in huis. En dan heeft de jonge Aiko Beemsterboer, een van de grootste talenten die we in Nederland hebben rondlopen, ook nog een klein rolletje als de tienerdochter van Vincent en Margot. Zij speelt ook nog eens een cruciale rol in een van de meest ontroerende en pijnlijke momenten van de film, tijdens een telefoongesprek met haar vader.

‘Alles op tafel’ bouwt vakkundig de spanning op en het is wachten op de climax. Maar daar gaat het mis. Want net als je je afvraagt hoe de film zich ooit uit de benarde situatie die is opgeworpen zal weten te ontsnappen, besluit men als een kat in het nauw een bijzonder rare sprong te maken. Een sprong die al het voorafgaande ineens in een compleet ander licht werpt en een enorme anticlimax is. Als kijker voel je je een beetje bekocht. Wie ‘Perfetti sconosciuti’ gezien heeft (of een van de achttien andere versies), weet natuurlijk welke truc het scenario uit de hoge hoed tovert en zal minder verrast zijn. Maar ook dan blijft het zonde van al die tijd en energie die gestoken is in het zorgvuldig opbouwen van de spanning en het op scherp zetten van de onderlinge verhoudingen. Het is wachten op de eerste remake die het aandurft het grote struikelblok in het scenario overboord te gooien en de kijker een einde durft te geven die meer bevredigt.

Bioscooprelease: 4 november 2021
VOD-release: 1 februari 2022 (Prime Video)