Almost Famous (2000)

Regie: Cameron Crowe | 122 minuten | drama, komedie, avontuur, muziek | Acteurs: Billy Crudup, Frances McDormand, Kate Hudson, Jason Lee, Patrick Fugit, Zooey Deschanel, Michael Angarano, Anna Paquin, Fairuza Balk, Noah Taylor, John Fedevich, Mark Kozelek, Philip Seymour Hoffman, Liz Stauber, Jimmy Fallon

Regisseur Cameron Crowe maakte in 1996 furore met de film ‘Jerry Maguire’, waarmee hij in een klap zijn naam in Hollywood vestigde. ‘Jerry Maguire’ was niet alleen een publiekslieveling aan de box-office, ook de pers liep ermee weg. De film was goed voor vele nominaties, waaronder drie Golden Globes en maar liefst vijf Oscars (uiteindelijk waren het de acteurs, Tom Cruise en Cuba Gooding Jr., die in de prijzen vielen). Vier jaar lang liet hij de filmliefhebbers wachten op zijn nieuwe film. Toen ‘Almost Famous’ er dan eindelijk was, bleek dat Crowe het kunstje nog niet verleerd was. Hij won in 2001 zelfs een Oscar voor het beste originele script voor deze film.

‘Almost Famous’ kijkt terug op de wereld van rock ’n roll in de vroege jaren zeventig. De 15-jarige William Miller, een buitengewoon vroege high school leerling uit San Diego, krijgt de kans om een paar weken op te trekken met zijn favoriete band Stillwater. Hij mag bovendien een artikel over hen schrijven voor het toonaangevende muziekblad Rolling Stone. Van zijn ‘mentor’ en journalistiek idool Lester Bangs krijgt hij een wijze raad mee: ‘Je kunt nooit echte vrienden worden met rocksterren’. Maar juist dat gebeurt, wanneer William zich laat meeslepen in de typische lifestyle die past bij rocksterren. Vooral tegen gitarist Russell Hammond kijkt hij op. Bovendien wordt hij verliefd op een van de groupies van de band, Penny Lane, die zelf juist een oogje heeft op Russell. Ondertussen is Williams moeder thuis druk met het traceren van haar zoon omdat ze die rockers toch niet helemaal vertrouwd met haar kind. Ze belt alle hotels af met de duidelijke boodschap: gebruik alsjeblieft geen drugs.

De film is losjes gebaseerd op regisseur Crowe zijn eigen jeugd. Ook hij is ooit begonnen als muziekjournalist en toerde begin jaren zeventig rond met Yes, The Allman Brothers Band en The Eagles. Die autobiografische elementen maken deze roadmovie, die ook kan worden bestempeld als coming of age- of muziekfilm, extra levendig. Je kunt je perfect voorstellen hoe een jonge Cameron Crowe op dezelfde manier als hoofdpersoon William veranderde van enigszins schuchter mannetje tot een door de wol geverfde popjournalist.

Wat de film ook erg fijn maakt is het feit dat het de kijker een nostalgische blik biedt op de muziekwereld van de jaren zeventig. De soundtrack, met typische jaren zeventig artiesten als Led Zeppelin, The Who en Lynyrd Skynyrd, draagt mede bij aan de krachtige sfeer van de film. Ook beschikt de film over de nodige oneliners en interessante dialogen. Erg komisch is de opmerking van een van de bandleden: ,,If you think that Mick Jagger will still be doing the whole rock star thing at age fifty, well, then, you are sorely, sorely mistaken.”

‘Almost Famous’ kent tevens enkele memorabele personages. Debutant Patrick Fugit speelt William dusdanig naturel dat je hem gelijk mag, wat hij ook uitspookt in de rest van de film. Kate Hudson straalt en sprankelt als groupie Penny Lane. Oscar-winnares Frances McDormand (‘Fargo’) kreeg een nominatie voor beste actrice in een bijrol voor haar bijdrage. Als Williams moeder zet ze op haast perfecte wijze een moeder neer die een balans moet zien te vinden tussen het beschermen van haar kinderen en het hen zoveel mogelijk vrijheid proberen te geven. Billy Crudup zet een solide prestatie neer als rockster Russell Hammond. Tenslotte nog de altijd flamboyante en betrouwbare Phillip Seymour Hoffman als Lester Bangs. Briljant is zijn speech over de voordelen van het ‘niet-cool-zijn’.

Dat de jaren zeventig meer zijn dan de standaard afrokapsels, wijde pijpen en schoenen met dikke zolen, weet iedereen wel. Maar probeer die sfeer maar eens te vertalen naar een boeiende en uitgebalanceerde film zonder in die clichés te vervallen. En dat is nou precies wat Cameron Crowe gelukt is. Zeker een aanrader.

Bioscooprelease: 23 mei 2001