Almost Love – Sell By (2019)

Recensie Almost Love CinemagazineRegie: Mike Doyle | 94 minuten | komedie, drama | Acteurs: Scott Evans, Augustus Prew, Michelle Buteau, Kate Walsh, Zoe Chao, Colin Donnell, Chaz Lamar Shepherd, Chris Gray, Chris Henry Coffey, Patricia Clarkson, Phillip Taratula, Analisa Velez, Pun Bandhu, John Doman, Lino Del Core, Bryce Pinkham

‘Almost Love’ (originele titel ‘Sell By’), geschreven en geregisseerd door acteur/filmmaker Mike Doyle, gaat over een groep van zes dertigers die in New York wonen. Voor wie denkt: “Friends”!: ja, daar lijkt het op en nee, het is toch echt anders. Adam (Scott Evans) en Marklin (Augustus Prew) zijn de lijm die de vriendenclub zo’n beetje bij elkaar houdt. Ze zijn al vijf jaar samen en inmiddels bezig met relatietherapie. Beetje jammer van het geld, want ze leren er niet beter door te communiceren, de grootste relatievalkuil die er is, blijkt wel.

Adam is een getalenteerd schilder, wiens werken echter de signatuur van Ravella Brewer, een veel beroemdere schilder, heeft. Ravella’s werken gaan voor zo’n honderdduizend dollar over de toonbank. Dat was tot nu toe geen probleem voor Adam, maar Marklin succes als social media influencer – hij wordt zelfs op straat herkend – en de hoeveelheid tijd die dit in hun leven inneemt, begint Adam te nekken en hij raakt steeds gefrustreerder. Ravella draaft trouwens in één scène op en wordt erg leuk neergezet door Patricia Clarkson.

De eerste vriendin in de groep die we leren kennen is Cammy (Michelle Buteau) als zij met haar Tinder-date uitgenodigd is voor het etentje ter ere van het vijfjarig samenzijn van Adam en Marklin. Het klikt niet echt en de twee vrienden zijn het er over eens dat Cammy wederom een loser aan de haak heeft geslagen. Niet veel later bekent Cammy’s date Henry haar dat hij dakloos is. Ze voelt zich daarom genoodzaakt hem bij haar te laten wonen, maar of dat genoeg voedingsbodem is voor een gezonde relatie?

Elizabeth (Kate Walsh) is al vijftien jaar getrouwd met Damon (Chaz Lamar Shepherd), maar terwijl hij toe is aan een nieuwe levensfase (kinderen), wil zij ze absoluut niet. Elizabeth en Adam hebben een sterke band en de beste gesprekken in deze sowieso al door dialogen gedreven film vinden tussen deze twee plaats.

Dan is er nog Haley (Zoe Chao), met de minst interessante verhaallijn. Zij is ingehuurd door de ouders van een zeventienjarige jongen om hem klaar te stomen voor zijn studie aan Brown University, maar het komt er eigenlijk op neer dat zij het werk doet. Uiteraard heeft deze minderjarige gevoelens voor Haley, die ze niet wil beantwoorden, of zal ze toch…?

‘Almost Love’ kijkt makkelijk weg met enkele grappige momenten en herkenbare situaties. Het herinnert je eraan dat iedereen de zwaarte van het leven anders inziet. Wat voor de één een onoverkomelijk probleem is, ziet de ander als een uitdaging of sterker nog: als totaal geen issue. De film is wel heel duidelijk geschreven vanuit het oogpunt van de goed in de slappe was zittende stadsmens; hoewel Adam moeite heeft met het feit dat hij ‘onderhouden’ wordt door zijn vriend, is er toch voldoende financiële ruimte voor dinertjes en uitstapjes. Het feit dat Henry dakloos is wordt met ongeloof ontvangen door de vriendenclub: hoe kán Cammy nu met zo iemand uitgaan? Dat het een eikel eerste klas is, zou eigenlijk de dealbreaker moeten zijn, maar dat is het niet. Heel veel karakterontwikkeling is er niet te bespeuren en écht leren kennen doe je deze mensen ook niet. Het is eigenlijk alsof je naar het verhaal van een niet directe collega luistert over wat deze in het weekend heeft meegemaakt. Je uit een paar meelevende zinnen, lacht op het juiste moment en gaat vervolgens weer aan je werk.

Bioscooprelease: 9 februari 2023