Alone (2020)

Regie: John Hyams | 98 minuten | drama, horror | Acteurs: Jules Willcox, Marc Menchaca, Anthony Heald, Jonathan Rosenthal

Is er een decor wat beter past bij het horrorgenre dan een donker bos? Eindeloze rijen bomen, dichtbegroeide struiken, ondefinieerbare dierengeluiden en gewas vol doornen. Een nachtelijke wandeling in een bosrijke omgeving is geen aanrader voor de doorsnee mens. Regisseurs van griezelfilms zijn dankbaar voor deze setting, want alleen al de aanblik van zo’n gebied levert kippenvel op. ‘Alone’ profiteert van dit decor.

In ‘Alone’ draait het om Jessica. Deze dame verloor haar echtgenoot en is in diepe rouw. Om haar verdriet te verwerken, verlaat ze de stad waar ze woont. Slecht plan, want ze wordt ontvoerd en naar een blokhut gebracht. Uiteindelijk weet ze te ontsnappen uit handen van haar ontvoerder, maar of ze daar beter vanaf komt… Het donkere bos waarin ze zich bevindt is minstens zo gevaarlijk als haar belager.

Een vrouw alleen in een bos en opgejaagd door een maniak: de synopsis is even simpel als doeltreffend. De uitwerking is gelukkig ook de moeite waard. Door het fysieke spel van de cast weet je wat in hun hoofd omgaat. Je ziet aan hun gezichtsuitdrukkingen wat ze voelen en dat is verfrissend. Er is dus niet gekozen voor luie voice-overs of hardop sprekende personages die uitleggen wat er op je scherm gebeurt. ‘Alone’ neemt de kijker serieus en dat is erg prettig.

Het decor, het acteerwerk en de vlotte regie zorgen ervoor dat je geboeid blijft. Nu is ‘Alone’ geen karakterstudie maar de personages krijgen voldoende diepgang om ze interessant te houden. Jessica is een inleefbaar personage om wie je gaat geven. De schurk is ook intrigerend en menselijk genoeg, zodat de spanning gewaarborgd blijft. Je kijkt naar een mens en niet naar een bovenmenselijk monster dat onverwoestbaar is.

‘Alone’ is een goed gemaakte thriller die dankzij een sfeervol decor en goed acteerwerk indruk weet te maken. Het draait om de uitwerking en niet om een monsterlijk budget en special effects.

DVD-release: 8 december 2020