Alpha Dog (2006)

Regie: Nick Cassavetes | 122 minuten | biografie, drama, misdaad | Acteurs: Bruce Willis, Matthew Barry, Emile Hirsch, Fernando Vargas, Vincent Kartheiser, Justin Timberlake, Shawn Hatosy, Alex Solowitz, Alec Vigil, Harry Dean Stanton, Ben Foster, David Thornton, Anton Yelchin, Sharon Stone, Olivia Wilde, Heather Wahlquist, Paul Johansson, Dominique Swain, Chris Marquette, Amanda Seyfried, Alex Kingston

‘Alpha Dog’ is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de drugsdealer Jesse James Hollywood. In 2000 belandt deze toen twintigjarige Amerikaan als jongste ooit op de lijst van de meest gezochte criminelen in de Verenigde Staten. Hij wordt verdacht van de ontvoering van en de moord op de vijftienjarige Nicholas Samuel Markowitz in augustus 2000.

In de eerste minuten van de film leert de kijker Johnny Truelove (het karakter van Jesse James Hollywood, een rol gespeeld door Emile Hirsch) en zijn gang kennen. Elvis (Hatosy), Frankie (Timberlake), Tiko (Vargas) en Keith (Marquette) zijn een stelletje nietsnutten. Ze hangen de hele dag stoned rond, op zoek naar meiden met wie ze het bed in kunnen duiken en doen alles wat Truelove hen opdraagt. Wanneer Jake Mazursky (Ben Foster) Truelove op een gegeven moment een som geld schuldig is en dit niet kan betalen, besluiten Truelove en zijn boys Jake een lesje te leren. Onderweg naar zijn huis komen ze Jake’s jongere broertje Zach tegen. Ze besluiten hem te ontvoeren en op deze manier het door Jake verschuldigde bedrag als losgeld te eisen. Wat in eerste instantie een simpel en redelijk uitvoerbaar plan lijkt, eindigt in een totaal drama als Zach een plek verwerft binnen Truelove’s gang. Truelove raakt in paniek en ziet bruut geweld als de enige mogelijkheid om de situatie op te lossen.

Regisseur Nick Cassavetes (‘The Notebook’ en ‘John Q’) doet met ‘Alpha Dog’ een redelijke poging om het verhaal van een van de jongste Amerikanen ooit op de lijst van America’s Most Wanted neer te zetten. De cast bestaat voor het grootste gedeelte uit jonge acteurs, de een meer getalenteerd dan de ander. Neem bijvoorbeeld de Amerikaanse acteur Ben Foster (ook bekend uit ‘X-Men: The Last Stand’, ‘Get Over It’ en ‘Hostage’). De manier waarop hij de rol van Jake Mazursky neerzet is buitengewoon briljant. Als Joodse skinhead (heel tegenstrijdig met bijbelse geschriften, een hakenkruis en een ss-teken op zijn lichaam getatoeëerd), staat hij de hele film strak van de drugs en gebruikt hij in elke zin die hij uitspreekt minstens drie keer het woord fuck. Zijn gezichtsuitdrukkingen (door de drugs verwijde pupillen) en woede-uitbarstingen zijn zeer geloofwaardig. Zanger/muzikant Justin Timberlake timmert aardig aan de weg wat betreft zijn filmcarrière. In 2005 speelde hij een van de hoofdrollen in ‘Edison’ en in 2007 leende hij zijn stem uit voor ‘Shrek the Third’. In ‘Alpha Dog’ weet hij op bepaalde momenten redelijk te overtuigen als Frankie, een van Truelove’s mannen. Op andere momenten besef je als kijker echter dat je naar een jochie met een iets te hoge piepstem zit te kijken die je toch liever in een muziekvideo op televisie ziet dan vloekend, stoned en ondergetatoeëerd op het witte doek.

Bijzondere namen in de cast zijn toch wel Bruce Willis en Sharon Stone. Beiden zijn nog geen kwartier zien en het is dan ook de grote vraag waarom juist deze twee bekende acteurs gecast zijn voor deze film. Publiekstrekker ongetwijfeld, maar verder dan hun fifteen minutes of fame draagt het duo niets bij aan de film. Sterker nog, Sharon Stone had beter nee kunnen zeggen tegen deze minirol. Vooral de scène tegen het einde van de film, waarin zij onder het mom van ‘platgespoten door de medicijnen’ in een fatsuit verschijnt, draagt absoluut niet bij aan haar toch al bergafwaarts gaande carrière.

Een typisch Amerikaanse tagline als ‘inspired by true events’ doet het altijd goed bij het publiek, maar het is nog maar de vraag of ‘Alpha Dog’ een meer waarheidsgetrouwe of juist een meer fictieve film is. De moord op Nicholas Markowitz (in de film Zach Mazursky) heeft daadwerkelijk plaatsgevonden. Dat het brein achter de ontvoering en moord op deze jongen Jesse James Hollywood (Truelove) is, is ook zeer aannemelijk. Voor de rest zet Cassavetes echter een film neer die erg doet denken aan ‘Bully’ (2001) en ‘Kids’ (1995): verveelde jongeren in Californië die niet veel meer te doen hebben dan drugs dealen, stoned worden, sex hebben en in elke zin het woord fuck proppen.  Hoewel ‘Alpha Dog’ een beetje een ‘been there, seen that’ gevoel oproept is het geen slechte film geworden. Slecht acteerwerk wordt afgewisseld met betere en zelfs goede acteerprestaties en het verhaal toont toch weer hoe oneerlijk en hard het er soms aan toegaat in deze wereld. Koester niet al te hoge verwachtingen en deze film zou je best kunnen verassen en aangrijpen.

Daphna Berger

Bioscooprelease: 23 augustus 2007