Als je verliefd wordt… (2012)

Regie: Hans Scheepmaker | 90 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Fajah Lourens, Bas Muijs Sr., Elle van Rijn, Casper van Bohemen, Marc van Uchelen, Ernst Daniël Smid, Jetty Mathurin, Karel de Rooij, Talisia Misiedja, Mimoun Ouled Rad, Edwin Jonker, Nadia Poeschman, Jasper Faber, Jihane El Fahid, Clotilde Gagaud Parici, Ruben Lürsen, Joost Buitenweg, Jolanda van den Berg, Marieke Steenhoek, Peter Kranen, Fabienne Leeseman, Daniel Maurice Nussbaum, Raymi Sambo, Job Redelaar, Has Drijver, Simone de Best, Monique Schut, Tim Murck, Nabil Oulad Ayad, Danny da Costa, Shura Alexandra Out

Producent Rob Houwer heeft een palmares waar je u tegen zegt, met titels als ‘Turks fruit’ (1973), ‘Soldaat van Oranje’ (1977) en ‘De kleine blonde dood’ (1993). Dat het bij Houwer zowel kan vriezen als kan dooien, blijkt uit het feit dat hij ook de man was achter megaflops als ‘De gulle minnaar’ (1990) en ‘De zeemeerman’ (1996). Films die door de critici met de grond gelijk werden gemaakt en ook door het publiek genegeerd werden. Na ‘De zeemeerman’, de film die regelmatig bestempeld wordt als de slechtste Nederlandse productie ooit, duurde het tien jaar voor Houwer zijn naam weer aan een film durfde te verbinden, maar ook ‘Het woeden der gehele wereld’ (2006) werd geen succes. Pas zes jaar later durfde Houwer het avontuur weer aan, met de romantische komedie ‘Als je verliefd wordt…’ (2012). Dat er opnieuw een flop aan zat te komen, voelde hij blijkbaar zelf al aan: de gebruikelijke voorvertoningen voor filmcritici bleven achterwege en ook tijdens de première was de pers niet welkom. Pas kort voor de releasedatum werd de trailer vrijgegeven en de promotionele activiteiten waren minimaal. Na een week verdween ‘Als je verliefd wordt…’ alweer uit de zalen.

Wie de film gezien heeft, begrijpt waarom Houwer zijn film zo angstvallig achter heeft gehouden voor critici. ‘Als je verliefd wordt…’ gaat over Benjamin (Bas Muijs), een rijke directeur van een overslagbedrijf in de Amsterdamse haven, die het leven met zijn verwende vrouw (Elle van Rijn) en dito vrienden zat is en bij toeval als een blok valt voor de pittige jonge Patty (Fajah Lourens). Hij heeft er geen idee van dat zij in de kantine van zijn eigen bedrijf werkt en zij vindt hem maar een verwaande kwal. Om haar hart te veroveren ziet Benjamin maar één mogelijkheid: hij laat zich door een bevriende operazanger (Ernst-Daniël Smid) een pruik en een sikje aanmeten en gaat undercover in zijn eigen bedrijf. Als kraandrijver Bennie lukt het hem in Patty’s buurt te komen; ze wordt zelfs verliefd op hem. Maar hoe lang kan Benjamin alias Bennie zijn geheim nog voor zich houden?

Komt het verhaal je bekend voor? Dat is niet verwonderlijk, want ‘Als je verliefd wordt’ is een regelrechte kopie van het eveneens door Houwer geproduceerde ‘Hoge hakken, echte liefde’ uit 1981. Volgens de producent zelf is het een herbewerking van het gelijknamige boek van Dimitri Frenkel Frank. Een onnodige herbewerking dan, want een verbetering kun je deze door Hans Scheepmaker geregisseerde nieuwe versie zelfs met de beste wil van de wereld niet noemen. ‘Hoge hakken, echte liefde’ was natuurlijk al een niemendalletje, maar kon tenminste nog bogen op twee overtuigende hoofdrolspelers, Rijk de Gooyer en Monique van de Ven, en een stevige dosis humor. ‘Als je verliefd wordt’ moet het doen met soapies Bas Muijs en Fajah Lourens, die duidelijk te licht zijn bevonden voor dragende rollen in speelfilms. Met een knap koppie of een wulps lijf alleen red je het simpelweg niet. Vooral Muijs weet totaal niet te overtuigen in zijn dubbelrol. ‘Als je verliefd wordt’ heeft in meerdere opzichten een hoog GTST-gehalte, want ook de setting, de aankleding en de knullige dialogen doen vermoeden dat we hier met een soap te maken hebben in plaats van met een productie van de man achter ‘Turks fruit’ en ‘Soldaat van Oranje’.

Het is niet eenvoudig een pluspuntje te ontdekken aan ‘Als je verliefd wordt…’. Zelfs als je geen hoge eisen stelt aan films, zal je flink moeten doorbijten. Hooguit de verstokte Fajah Lourens-fan zal zich hiermee vermaken; de actrice laat zich flink gaan in de – in Nederlandse films obligate – seksscènes.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 9 februari 2012
DVD-release: 22 mei 2012