Amateur Porn Star Killer (2006)

Regie: Shane Ryan | 71 minuten | drama, horror, thriller, misdaad | Acteurs: Jan Gould, Michiko Jimenez, Shane Ryan

‘Amateur Porn Star Killer’ is een film die polariseert. Veel kijkers zullen de film óf smakeloze, exploitatieve rommel vinden óf een intrigerende, maar al te realistische inkijk in de handelwijzen van een seriemoordenaar/verkrachter. Sowieso is het een film die maar een kleine groep mensen zal interesseren. Weinig mensen zullen bereid zijn om een praktische snuff-film te ondergaan, ongeacht de eventuele lessen of inzichten die eruit te halen zijn. En dat is begrijpelijk, want ‘Amateur Porn Star Killer’ is geen gemakkelijke zit. Ruim een uur lang wordt er door een schijnbaar vriendelijke, maar uiterst gehaaide jongeman op een jong meisje ingepraat, om haar maar zover te krijgen dat ze haar kleren uitdoet voor de camera, en hem zelfs aan haar laat zitten. Het verontrustende is dat de film het redelijk geloofwaardig maakt dat meisjes hier echt door een aanvankelijk volkomen vreemde hiertoe aangezet kunnen worden.

Regisseur Shane Ryan, die ook de killer (Brandon) speelt, is altijd gefascineerd geweest door de twee minuten van een snuff-film die getoond werden in de film ‘8MM’, met Nicolas Cage. Hij wilde eigenlijk een film zien die uitsluitend uit dergelijk materiaal bestaat, om te zien hoe een meisje met zo’n situatie omgaat, zo vertelt Ryan op een interview op de dvd. Zijn visie daarop kunnen we zien in ‘Amateur Porn Star Killer’. Hoofdrolspeelster Michiko Jiminez vertelt ook over haar motivatie: Ryan had niet gedacht dat ze het wilde doen en ze wilde zijn ongelijk bewijzen door juist wel mee te doen. Dit is ook een verhelderende beweegreden voor haar personage in de film. Wanneer blijkt dat het meisje in de film dertien jaar is en niet achttien zoals ze aanvankelijk beweerde, gaat Ryan zich min of meer als een belerende volwassene gedragen en haar als een kind die niet weet waar ze mee bezig is. Een deel van de verklaring waarom ze op dit punt toch doet wat hij zegt, en ze zich door hem laat aanraken en filmen – zoals meisjes van achttien allemaal schijnen te doen -, is te vinden in juist dit element: dat ze wil laten zien dat ze best dit soort “volwassen” dingen kan doen.

Deze zich langzaam veranderende relatie tussen Brandon en het meisje, en het verlegen, waarachtige acteerwerk van Jimenez vormt de grootste kracht van de film. Hoewel het moment dat ze in de auto stapt lichtelijk ongeloofwaardig is – zij staat op haar lift te wachten wanneer Brandon langs komt rijden en haar gewoon uitnodigt om wat leuks te gaan doen – en er verschillende momenten voorkomen in de film waarop een “normaal” meisje waarschijnlijk al was opgestapt, weet de film meestal te overtuigen als een weergave van de werkelijkheid.

Het middenstuk van de film is helaas wat eentonig, met een vaak in zichzelf mompelende Jimenez en weinig interessante wendingen. Heel even mag ze zelf de camera vastpakken, wat een schijnbare verschuiving of oprekking van de machtsverhoudingen lijkt aan te tonen (wat bij haar de weerstand kan verminderen), maar dit element wordt beter uitgewerkt in het vervolg, ‘Amateur Porn Star Killer 2’.

Het is een interessante keuze van Ryan om in de eerste circa tien minuten van de film het hoofdverhaal te combineren met het verhaal van een voormalig slachtoffer, waarvan het filmpje in een klein kadertje (in kleur) getoond wordt. Dan weet je als kijker al wat dit nieuwe slachtoffer te wachten staat en krijgen normaal gesproken neutrale beelden een gevaarlijke extra lading. Wat lichtelijk op de zenuwen werkt is de nadruk op overdreven bewegingen van de handheldcamera om het een realistische, door een amateur gemaakte film te doen lijken. Ook zijn er extra trillingen in het beeld ingevoegd en lopen er continu lijnen door het beeld om op kunstmatige wijze een beschadigde of vieze filmprint te suggereren. Het komt een beetje geforceerd over en werkt zo eerder averechts.

Ondanks wat minder geslaagde punten is ‘Amateur Porn Star Killer’ een redelijk effectieve blik op de dynamiek tussen een killer/verkrachter en een slachtoffer. De film blijft vrijwel continu boeien, of de kijker nu wil of niet, waarbij tegen beter weten in de hoop aanwezig blijft dat het meisje het gaat overleven en zij niet voor de praatjes van Brandon zal vallen. ‘Amateur Porn Star Killer’ is dus zeker niet voor iedereen geschikt, maar heeft voor de volhouder wel degelijk psychologisch interessant materiaal in petto.