Amateur Porn Star Killer 3 (2008)

Regie: Shane Ryan | 78 minuten | drama, horror, thriller, misdaad | Acteurs: Regan Reese, Samantha Joy, Shane Ryan, Krystal Star, Deserae Struthers, Jayden Green

De ‘Amateur Porn Star Killer’-serie, die begon als een interessante exploratie van de tactiek van een seriemoordenaar/verkrachter en het gedrag van zijn slachtoffers, laat met deel drie onvermijdelijk wat creatieve armoede zien. Na het succes van de, met een budget van 45 dollar gemaakte eerste ‘Amateur Porn Star Killer’, was het voor Ryan het makkelijkste om gewoon vervolgen hierop te maken met dezelfde naam. Dit zou distributie eenvoudiger maken en nu zou hij niet lange tijd moeten leuren en lobbyen met zijn controversiële materiaal. In het geval van ‘Amateur Porn Star Killer’, was dit inhoudelijk gezien geen enkel probleem, omdat Ryan nog genoeg interessante nieuwe wegen wist te bewandelen met zijn centrale thema/onderwerp. In film 1 werd een weerloos meisje verleid tot seks, en had vooral Ryan als de killer de leiding. In film 2 onderzocht Ryan de scheidslijn en het omslagpunt tussen vrijwillige kinky seks en een situatie waarin van spel geen sprake meer is en het meisje in gevaar komt. In deel 3 weet Ryan weinig interessants meer toe te voegen aan de al behandelde dynamiek en gedragingen van dader en slachtoffer. Wanneer vervolgens expliciete seksuele handelingen en geslachtsdelen wel erg vaak in beeld komen, krijg je de neiging om aan de motivaties van Ryan te gaan twijfelen. Heeft hij nog wel iets te melden met deze film, of is hij inmiddels bekend met de ingrediënten van dit “genre” en werkt hij hier gewoon graag mee? Misschien ligt de waarheid in het midden.

Ryan past wel degelijk enige vernieuwing toe: de setting is nu veranderd van een hotelkamer naar de auto en open velden. Natuurlijk is het goed om te proberen iets nieuws te doen met het bekende gegeven, maar het probleem met deze verandering is dat de interessante psychologische dynamiek tussen slachtoffer en killer nu op een gegeven moment verdwijnt omdat het meisje simpelweg geen keus heeft: ze moet bij hem blijven en zien te overleven. Ryan hoeft nu als killer Brandon minder goed zijn best te doen om haar vertrouwen te winnen en een beginnende vriendschap op te bouwen: als ze eenmaal in de auto zit en in the middle of nowhere is aanbeland, is haar lot bezegeld.

Op zich kan dit wel, vanuit het perspectief van het meisje, voor nieuwe interessante dilemma’s zorgen. Wat wordt nu de strategie van het meisje? Hoe kan ze het onvermijdelijke zo lang mogelijk uitstellen, en is er misschien toch een manier om aan zijn, letterlijk, dodelijke greep te ontkomen? En de film blijft inderdaad nog aardig lang kijkbaar omdat je hier als kijker benieuwd naar bent. De oplossing van het meisje is om hem maar zo lang mogelijk zijn zin te geven, maar wanneer ze eenmaal uit de auto mag stappen nadat hij zijn ware gezicht heeft laten zien, en niet écht probeert te vluchten (wat natuurlijk ook weinig zal uithalen, maar toch…), is de spanning weggevloeid. Zij is nu definitief zijn speelbal, en er zit voor de toeschouwer niets anders op dan toe te kijken hoe hij haar uitkleedt en overal betast, zichzelf oraal laat bevredigen, en haar uiteindelijk verkracht en vermoordt. Een zinloos schouwspel.

Toch is ook hier de weg daar naartoe nog steeds redelijk boeiend. Er hangt continu een spanning in de lucht terwijl ze gewoon “onschuldig” met elkaar keuvelen terwijl hij haar een lift geeft. Het instapmoment is geloofwaardiger dan in deel één omdat Brandon niet echt aandringt en eerst een tijd een gesprekje met haar heeft voordat ze besluit om in te stappen. Hij blijkt uit hetzelfde dorp te komen en door hun luchtige conversatie ontstaat er al een beetje een band. Een interessante wending is dat hij het zover laat komen dat zij hém om de lift vraagt en niet andersom, en hij zelfs nog de pijnlijk ironische opmerking maakt, dat hij niet weet of hij dat wel moet doen bij iemand die hij niet kent. Wie weet wat voor type hij in zijn auto krijgt. Ze moet lachen en zegt dat zij dat zou moeten denken. De druk is van de ketel en het gruwelijke avontuur kan beginnen. Jammer dat de rest van de film minder verrassend en intelligent is en er in het begin van de film vele beelden worden ingevoegd van seksuele handelingen tussen Brandon en eerdere slachtoffers, die door hun explicietheid, shotkeuzes en acteerwerk meer aan een pornofilm doen denken. Het geeft de film als geheel, dat toch een serieuze bespiegeling moet zijn op (de psychologie achter) mogelijke verkrachting- en moordzaken, wat te erg het karakter van een exploitatiefilm, wat niet Ryans bedoeling zou moeten zijn. Deze derde ‘Amateur Porn Star Killer 3’ biedt, kortom, nog wel enige stof tot nadenken en verontrust nog steeds, maar verliest op verschillende vlakken te erg zijn focus om te kunnen blijven intrigeren.