Ambiguous – Aimai (2003)

Regie: Toshiya Ueno | 65 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Hidehisa Ebata, Nikki Sasaki, Minami Aiyama, Akio Kurauchi, Noriko Murayama

‘Ambigious’ (“dubbelzinnig” in het Nederlands) is een Japanse film over vijf mensen die worstelen met het leven. De enige uitweg is eruit stappen. Zelfmoord plegen dus. Als de vijf elkaar op een internetforum treffen, besluiten ze om bij elkaar te komen en gezamenlijk een eind aan hun leven te maken. Als een vrouw zonder aankondigen suïcide pleegt, blijven de vier ‘overlevers’ verdwaasd achter. Dat was niet de afspraak! Uiteindelijk proberen de achterblijvers om andere manieren te vinden om hun problemen op te lossen.

Regisseur Toshiya Ueno heeft zijn film niet voor niets dubbelzinnig genoemd. Behalve een diepe film over de zwaarte van het menselijk bestaan, bestaat ‘Ambigious’ ook uit een aantal softseks passages. Tussen de seks door, filosoferen de hoofdpersonen over het leven. Dat klinkt als een pornofilm met een verhaal en dat klopt ook wel. Maar laat het verhaal er nu eens écht toe doen. Ueno snijdt interessante thema’s aan op een heldere manier. De hoofdpersonages zoeken een uitweg. De dood lijkt de enige manier om hun lege levens te ontvluchten.

‘Ambigious’ draait om een maatschappij vol mensen die hun plek niet kunnen vinden. Leven in onpersoonlijke steden waarin individualisme en egoïsme tot kunstvormen zijn verheven, valt sommigen zwaar. De alledaagse sleur en een doelloos bestaan, zorgen ervoor dat jongeren smachten naar een oorlog. Om aan de voorspelbaarheid en het materialisme te ontsnappen. Geen lichte kost dus. Af en toe worden de conversaties afgewisseld met softseksscènes die al even cynisch en klinisch in beeld worden gebracht als het verhaal zelf. De sobere cameravoering maakt de film tot een donker en somber schouwspel. Opwindend is het niet wat je te zien krijgt.

Het zwartgallige ‘Ambigious’ is een apart vertelsel. Diep van binnen, maar lelijk van buiten. Rafelige beelden, een afwezige soundtrack en bevreemdende seksscènes lijden enigszins af van de inhoud, maar de doorbijter wordt beloond op een bijzonder filmpje.