American Crude (2007)

Regie: Craig Sheffer | 86 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Ron Livingston, Amanda Detmer, Cynthia Watros, Jennifer Esposito, Michael Clarke Duncan, Rob Schneider, Shannon Ivey, Raymond J. Barry, Missi Pyle, Nancy Marlow, Jeffry Licon, John Iskander, Claudia Choi, Daniel Colletti

‘American Crude’, de titel zegt het al. Craig Sheffers regiedebuut is niet meer dan een Amerikaanse schuine mop. Ken je die mop van die man die een vrijgezellenfeest voor zijn beste vriend organiseerde? Hij wilde hem er eigenlijk inluizen omdat hij niet wilde dat de aanstaande bruidegom met zijn ex, de liefde van zijn leven trouwde…. Dat is zo’n beetje waar de film over gaat. Omdat Sheffer natuurlijk donders goed wist dat dat uitgangspunt niet voldoende is voor een volledige speelfilm, heeft hij bedacht dat het waarschijnlijk wel leuk zou zijn dat er in de film meerdere personages en verhaallijnen bij elkaar zouden komen. Dat is immers hip en sinds ‘Pulp Fiction’ nauwelijks meer geëvenaard? Uhm… Hoe graag Sheffer ook wil dat zijn eersteling vergeleken wordt met zijn illustere voorbeeld, ‘American Crude’ komt nergens ook maar in de buurt van Tarantino’s Oscarwinnende film. Een redelijk rijtje bekende namen op de castlijst moet verhullen dat er eigenlijk niet veel te genieten is aan de film. De namen van Michael Clarke Duncan, Jennifer Esposito en Ron Livingston (‘Office Space’) en Rob Schneider zullen ongetwijfeld de aandacht trekken, maar slechts de doorgewinterde fan – met een bord voor zijn of haar kop – zal beweren dat ‘American Crude’ tot de toppers uit hun carrière behoort.

Zo bevat ‘American Crude’ een flink aantal onsympathieke karakters, waarvan een deel zich ook nog bezighoudt met het laagste van het laagste op crimineel gebied. Dat maakt de film, die voor zwarte komedie door moet gaan, soms moeilijk en zelfs pijnlijk om naar te kijken. Hoofdpersoon Johnny Grant (Ron Livingston) is een karikatuur van zichzelf en het is voor de kijker onmogelijk om sympathie voor hem op te brengen. Een groot aantal van de dialogen is slecht geschreven en onnatuurlijk. Ook zitten er een aantal volkomen onnodige scènes in die uit een hele andere film lijken te komen. De meeste van deze scènes hebben te maken met de hoer Gigi (Missi Pyle). Zij heeft onder andere een hevige discussie met Bill (Rob Schneider) over vegetarisme. Op zichzelf is haar monoloog best vermakelijk, maar het heeft verder geen nut voor de voortgang van de film. Ook de rol van de invalide moeder van Johnny maakt dat de film een nare bijsmaak heeft, al heeft zij voor het verhaal wel een doorslaggevende functie. Jennifer Esposito’s karakter Carlos en haar vriend Spinks (Michael Clarke Duncan) zijn – net als die van Johnny’s vader, Mr. Grand en zijn hulpjes Manny en Julio, te vet aangezet en hun overtuigingskracht is daardoor des te minder.

Er zijn echter wel wat pluspunten. Sheffer heeft het grote gevaar het hoofd geboden dat bij soortgelijke mozaïekfilms vaak de kop opsteekt. Hij besteedt aan bijna elke verhaallijn evenveel aandacht, zodat de film in ieder geval in balans blijft. Ook zijn de manieren waarop de personages met elkaar in verband worden gebracht niet heel erg vergezocht en daardoor acceptabel. Als zwarte komedie is de film hoe dan ook niet geslaagd, want de grappige momenten zijn daarvoor veel te schaars.

Sheffers film werd al in 2004 gedraaid, maar vond vier jaar later pas de weg naar de consument. ‘American Crude’ werd rechtstreeks op dvd uitgebracht. Evenals de titel zegt dat eigenlijk ook al genoeg.