American Honey (2016)

Recensie American Honey CinemagazineRegie: Andrea Arnold | 158 minuten | drama | Acteurs: Sasha Lane, Shia LaBeouf, Riley Keough, McCaul Lombardi, Arielle Holmes, Crystal Ice, Veronica Ezell, Chad Cox, Garry Howell, Kenneth Kory Tucker, Raymond Coalson, Isaiah Stone, Dakota Powers, Shawna Rae Moseley, Christopher David Wright, Summer Hunsaker, Brody Hunsaker, Johnny Pierce II, Chasity Hunsaker, Michael Hunsaker, Kaylin Mally, Laura Kirk, Will Patton, Daran Shinn, Sam Williamson, Bruce Gregory

De Britse regisseur Andrea Arnold heeft zo langzamerhand een indrukwekkend oeuvre op haar naam staan. In 2006 maakte ze veel indruk met het beklemmende ‘Red Road’ en drie jaar later oogstte ze veel lof met ‘Fish Tank’. Arnold won met haar eerste twee films tijdens het filmfestival van Cannes de Juryprijs, een succes wat ze vorig jaar met ‘American Honey’ wist te evenaren. Met haar nieuwste film begeeft ze zich thematisch in vergelijkbare wateren, de focus ligt wederom op maatschappelijke buitenbeentjes. ‘American Honey’ valt te omschrijven als een roadmovie en coming-of-age verhaal, dat terloops een inkijkje geeft in het door armoede verscheurde moderne Amerika.

De film bespreekt het lot van Star (nieuwkomer Sasha Lane) die uit haar penibele levenssituatie probeert te ontsnappen door zich aan te sluiten bij een bonte groep straatverkopers. Onder leiding van de kille Krystal (Riley Keough) trekt het ensemble kriskras door Amerika, om aan jan en alleman tijdschrift-abonnementen te slijten. Het zonderlinge groepje neemt buitenstaanders makkelijk op, maar net zo eenvoudig worden mensen ook weer verstoten. Als de verkoop achter blijft merkt Star snel dat het meedogenloos afgestraft wordt door Krystal. In het kielzog van de baas begeeft zich voortdurend Jake (Shia LaBeouf). Er ontstaat langzamerhand een moeizame driehoeksrelatie, die voortdurend onder hoogspanning staat. Als Star en Jake meer en meer naar elkaar toe trekken kan de situatie eigenlijk alleen maar escaleren…

‘American Honey’ is een zintuigelijk werk, dat in het verhaal en beeld de kijker op avontuur probeert te nemen. Arnold werkt wederom met cinematograaf Robbie Ryan, die uitmuntend werk afleverde met de film. De film baadt in het licht en met de daarbij dominerende sepia-tinten heeft het een prachtige dromerigheid tot gevolg. De waanzinnige soundtrack biedt daarnaast een dynamische ondersteuning van het beeld. De prestaties van de cast zijn ook zeer degelijk, zeker gezien het feit dat Arnold veelal met niet-professionele acteurs werkte voor het project.

Toch is de regie bij vlagen te ambitieus. Alleen al de speelduur van twee uur en drie kwartier is veel te lang en repetitief. Zorgelijker is echter het gebrek aan authenticiteit. De film valt thematisch en stilistisch redelijk goed te vergelijken met eerder werk van enfant-terrible Harmony Korine, zoals bijvoorbeeld diens film ‘Gummo’ (1999). Waar ‘Gummo’ echter een eigenzinnige en een moeiteloze indruk achter laat, voelt ‘American Honey’ net iets te schematisch. Arnold tracht een realisme te creëren dat tamelijk geforceerd aanvoelt. Zo zijn dialogen vaak rommelig en daarbij meer irritant dan authentiek. ‘Gummo’ gaf ons een schat aan bizarre karakters en wist tegelijkertijd een inkijkje te bieden in het door armoede verscheurde Tennessee van de jaren 90. ‘American Honey’ heeft een vergelijkbare ambitie, lijkt het. De film springt moeiteloos door verscheidende gebieden in de VS – van Oklahoma tot North-Dakota – en probeert de nadelige effecten van ‘the American dream’ te laten zien. Een ambitie die net als de film zelf niet helemaal van de grond komt.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 3

Bioscooprelease: 9 maart 2017
VOD-release: 23 juni 2017
DVD-release: 23 juni 2017
Speciale vertoning: Britain’s Brightest, De films van Andrea Arnold & Lynne Ramsay, Eye Film Instituut, 1 december 2023 — 3 januari 2024