American Siege (2021)

Recensie American Siege CinemagazineRegie: Edward Drake | 100 minuten | actie, thriller | Acteurs: Bruce Willis, Rob Gough, Timothy V. Murphy, Johann Urb, Anna Hindman, Trevor Gretzky, Cullen G. Chambers, Eric Buarque, Janet Jones, Johnny Messner, Joe Munroe, Kelcey Rose, Sarah May Sommers

Na het redelijke ‘Apex’ (2021) en het tenenkrommende ‘Cosmic Sin’ (2021) is ‘American Siege’ (ook 2021) de derde (en vooralsnog niet laatste) samenwerking tussen regisseur Edward Drake en actiester Bruce Willis. De film begint met een soort compilatie van ultrakorte stukjes uit de film, alsof die eigenlijk bedoeld waren voor de trailer, maar wat er later voor geplakt is om de aandacht van de kijker te trekken. De eerste scène waarin we Willis zien, zit hij in zijn schommelstoel te slapen. Gelukkig voor de fans is dit geen voorbode voor de inzet van de Hollywoodacteur, al toont hij met zijn laatste rits B-films dat zijn hartslag tijdens het filmen nooit boven de 100 p/m uit zal komen. Naar verluidt heeft hij zijn werkzaamheden voor deze film in één dag afgerond.

Willis speelt sheriff Ben Watts, een wetshandhaver (op papier) in een slapend stadje in Georgia (ook op papier). De man die écht de touwtjes in handen heeft is de rijke Charles Rutledge (Timothy V. Murphy), met wiens zoon, hulpsheriff Kyle (Trevor Gretzky), Ben samenwerkt. Ben krijgt smeergeld van Rutledge, maar heeft niet door hoe de vork echt in de steel zit. Dat is eerder onverschilligheid dan domheid overigens. Dan is er ook nog Marisa (Janet Jones), een vrouwelijke hulpsheriff, die net zo veel op de fles vertrouwt als Ben.

Ondertussen hebben we ook kennis gemaakt met Roy (Rob Gough), net uit de gevangenis, Grace (Anna Louise Morse) en Toby (Johann Urb). Ze kennen elkaar omdat ze uit hetzelfde pleeggezin komen. Tien jaar geleden verdween Grace’s zus Brigit (Sara May Sommers) onder verdachte omstandigheden. Er is wel onderzoek gedaan (raad eens wie de sheriff van dienst was destijds?!), maar er is geen lichaam gevonden. Geen lijk, geen misdaad, maar daar kunnen Grace en Roy (die verliefd was op Brigit) niet mee leven.

Het plan is de man te gijzelen bij wie Brigit het laatst in de buurt is gezien: John Keats (Cullen G. Chambers). Keats is een gepensioneerde apotheker, die in een afgelegen huis woont, omringd door water en bossen. Hij heeft een gewapende bodyguard, maar die is geen match voor de agressieve, triggerhappy Grace. Zodra ze Keats gegijzeld hebben, zal de informatie over Brigits lot vanzelf wel komen, dat is zo ongeveer de gedachtegang.

Natuurlijk loopt het anders. Niet alleen Rutledge gaat zich ermee bemoeien, ook de FBI kondigt haar komst aan. Ben wordt tijdens deze gijzeling oneervol ontslagen door Rutledge, maar ontwikkelt toch iets van een geweten en raakt op zijn oude dag ineens gemotiveerd om het juiste te doen. Geen van de personages is goed uitgewerkt, al krijgt Kyle in verhouding nog verrassend veel backstory (hij laat zijn wapen op de toonbank liggen als hij donuts koopt, hij is geïntimideerd door zijn vader als het hem niet lukt het doel te raken bij het kleiduivenschieten).

‘American Siege’ is niet heel slecht, maar er is veel meer (nodeloos) gepraat dan dat er actie in zit. En dat is funest voor een film met zo’n dun plot als deze, want het wordt al gauw saai. Je geeft te weinig om de personages om nieuwsgierig te zijn naar de afloop, maar dat Bruce toch nog wat van zijn oude zelf laat zien op het eind, maakt wel wat goed. De makers vergen overigens nog flink wat suspension of disbelief van de kijker bij een bepaalde locatie die een redelijk belangrijke rol speelt in de film. Hoewel ‘American Siege’ al snel oninteressant aanvoelt, kun je de makers niet verwijten dat de twist voorspelbaar is. Ook cinematografisch stelt het niet heel veel voor, maar je merkt af en toe wel dat de cameraman zijn best heeft gedaan, met enkele mooie shots van details van het huis of focussen op afgevuurde wapens.

Digital download-release: 28 december 2021
VOD-release: 6 januari 2022
DVD- en blu-ray-release: 25 maart 2022