American Warships 2 – Bermuda Tentacles (2014)

Regie: Nick Lyon | 90 minuten | actie, horror, science fiction, thriller | Acteurs: Trevor Donovan, Linda Hamilton, Mya, John Savage, Jamie Kennedy, Richard Whiten, Ricco Ross, Jeff Rector, Robert Blanche, Justin Cuomo, Angelique Cinelu, Luke White, Stephanie Cantu, Darren Anthony Thomas, Craig Blair, Andy Clemence, Howard Dell, Tiffany Pulvino, Regi Davis

Wat gebeurt er als een stel amateurs besluit om een no-budget versie van Hollywood-flop ‘Battleship’ te maken? Dan krijg je vast zoiets als ‘American Warships 2’. Syfy Channel en hun maatjes van The Asylum zijn verantwoordelijk voor dit cinematografische gedrocht. Dan weten liefhebbers van slechte smaak genoeg…

In ‘American Warships 2’ stort het presidentiële vliegtuig Air Force One neer. Het ongeluk vindt plaats boven de Bermuda Driehoek. Geen goed teken! De marine moet eraan te pas komen om te kijken welke passagier het overleefd heeft. Tot overmaat van ramp ontwaakt een zeemonster en valt het de marine aan.

Verwacht niet al te veel van termen als ‘marine’  en ‘zeemonster’. Het gaat hier immers om een productie van The Asylum en dat betekent dat de lokale feestwinkel is leeg gekocht en een stokoude Pentium computer overuren heeft gedraaid. De kostuums zien er goedkoop en ongeloofwaardig uit. En de monsters ogen nog erger. De special effects zijn zwaar gedateerd en lachwekkend slecht. Halverwege de jaren 90 kon je nog net wegkomen met deze graphics, maar anno 2015 is dit echt niet meer te doen.

Naast slechte effecten, stramme stunts en idiote monsters moet je het ook doen vergane glorie. Syfy Channel heeft net genoeg geld om een bekendere acteur in te lijven. Ditmaal is er gespaard om – een zichtbaar oud geworden – Linda Hamilton in te huren. De ster uit de eerste twee ‘Terminator’ films heeft de ondankbare taak om wat leven in dit doodgeboren gedrocht te pompen. Missie gefaald, want dit is een zinkend schip.

‘American Warships 2’ is een doodsaaie, oerflauwe film. Werkelijk niets deugt aan deze troep. Het acteerwerk is erbarmelijk en de special effects lachwekkend. Zelfs met een tijdsduur van ‘slechts’ 86 minuten duurt deze onzin 85 minuten te lang. Verspilling van middelen en energie. Zeldzaam slecht dit.

‘American Warships 2’ verschijnt donderdag 12 maart 2015 op DVD.