Amityville: The Awakening (2017)

Recensie Amityville: The Awakening CinemagazineRegie: Franck Khalfoun | 87 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jennifer Jason Leigh, Bella Thorne, Mckenna Grace, Cameron Monaghan, Thomas Mann, Taylor Spreitler, Jennifer Morrison, Kurtwood Smith, Dan Martino, Brian Breiter, Jordyn Utz

De nachten worden langer, de wind giert om het huis. Tijd om de kaarsen aan te steken, de wijn open te trekken en jezelf op de bank te parkeren met een lekkere horrorfilm. Kies je voor ‘Amityville: The Awakening’, dan weet je wat je krijgt. Een huis met een guitige gevel waar een bloedige moordpartij plaatsvindt. Ja, alweer.

‘The Awakening’ is het tiende deel in de officiële Amityville-reeks en een direct vervolg op ‘The Amityville Horror’ uit 1979. De film begint zoals vrijwel alle haunted house-films: tiener Belle (Bella Thorne) heeft een zware tijd achter de rug en maakt samen met moeder Joan (Jennifer Jason Leigh), zusje Juliet (Mckenna Grace) en comateuze tweelingbroer James (Cameron Monaghan) een nieuwe start in een oud huis. Het huis waar Ronald DeFeo veertig jaar eerder zijn familie afslachtte, horen we later van een schoolvriend met een encyclopedische kennis van het onderwerp. Dat voorspelt weinig goeds.

Al snel gebeuren er onverklaarbare dingen. Belle moet regelmatig haar bed uit om nachtelijke geluiden te onderzoeken. De hond des huizes blaft naar niets. Deuren gaan vanzelf open. Deuren gaan vanzelf dicht. James ontwaakt plotseling uit zijn vegetatieve toestand. Moeder Joan is blij met de tekenen van herstel, maar Belle heeft het idee dat er iets niet klopt. Dat geeft ruzie in de tent. Als de verlamde James leert communiceren via een computer interface is het wachten tot het onvermijdelijke HELP op het beeldscherm verschijnt. Belle moet alles in het werk stellen om haar familie te redden van de kwade macht in huis. Dat verklaart de scherpe vraagprijs!

Oké, ‘The Awakening’ is niet het meest beroerde deel uit de reeks, maar dat zegt weinig. De film ziet er verzorgd uit, er zijn een paar geslaagde, verontrustende scènes en regisseur Franck Khalfoun heeft fatsoenlijke acteurs aangetrokken, al lijkt alleen Cameron Monaghan er echt zin in te hebben. Zijn personage zorgt met zijn gepijnigde blik en verwrongen, weggeteerde lichaam ook meteen voor de grootste griezelfactor.

Voor de rest is ‘The Awakening’ vooral een luie film. Het verhaal is voorspelbaar. Veel schrikmomenten zie je aankomen. De personages blijven eendimensionaal en ongrijpbaar. Belle wordt neergezet als karikaturale emo-tiener, compleet met zwaar aangezette eyeliner, zwarte lippenstift en een schuldgevoel over de toestand van haar broer. De oorsprong van dit schuldgevoel wordt veelvuldig geteased, maar later ontdek je dat het allemaal weinig om het lijf heeft. Lullig, rot voor je, kan gebeuren. Had Khalfoun geen beter trauma kunnen verzinnen?

Noch het haunted house-element, noch het broer/zus-element krijgt in ‘Amityville: The Awakening’ een verrassende uitwerking. Geen probleem als je zin hebt in recht-toe-recht-aan-horror, maar wil je meer, kies dan voor ‘The Conjuring’ of ‘Oculus’ om te zien hoe het óók kan.

Paula Koopmans

DVD-release: 18 oktober 2017