An Approximation of their Barbarous Manners (2021)

Recensie An Approximation of Their Barbarous Manners CinemagazineRegie: Christian Serritiello | 12 minuten | korte film, drama | Acteurs: Bruce Glover, Dulcie Smart, Scott Coffey, Kristen Bush, Jade Willis, Bruce A. Woolley, Giovanni Morassutti, Wilhelm Hein, Daniel Brunet, Matthew Higgins, Arthur Patching, Simone Spinazze, Hailong Zhang, Melissa Holroyd, Annette Frick, Elena Francalanci, Oussama Cherief, Blessing Osadolor, Binks Mooney, Inga Hamelmann, Louise Hamelmann, Christian Serritiello

De in 1932 geboren acteur Bruce Glover is vooral bekend van zijn bijrollen in ‘Chinatown’ (als Duffy, collega van Jake Gittes) en ‘Diamonds Are Forever’ (als Mr. Wint, die als huurmoordenaar voor Blofeld werkt). Hoewel zijn meest productieve jaren allang achter hem liggen, is de acteur anno 2021 nog altijd actief. In ‘An Approximation of their Barbarous Manners’ – net geschoten voor de lockdown door Covid 19, zien we dat zijn toezegging mee te doen aan een (fictieve) film zelfs voldoende aanleiding is voor een andere acteur om mee te werken.

Tanger, Marokko, 2019. De start van het draaien van een film, maar de hoofdrolspeler, Bruce Glover, blijkt verdwenen. Niemand weet waar hij is en langzaam breekt er paniek uit bij de regisseur. Hij heeft een flinke cast om zich heen verzameld, als de hoofdrolspeler er niet is, wat blijft er dan van het strakke schema over?

‘An Approximation of their Barbarous Manners’ is een korte, experimentele film in fraai zwart-wit gedraaid. De film begint met een introductie tot Bruce Glovers carrière. In close-up draagt hij een gedicht of iets dergelijks voor en vertelt hij een anekdote over het samenwerken met Roman Polanski, maar het is de combinatie van zijn stem en lichaamstaal dat maakt dat je het idee hebt dat deze man aardig in de war is. De verdwijning van de set komt dan ook niet als een verrassing.

De dynamiek op de set verandert meteen. De cast en crew raken steeds meer gestrest. Is het project verloren nu de hoofdrolspeler van de aardbodem verdwenen lijkt? Wat betekent dit voor de rest? Filmmaker Christian Serritiello hanteert een avant-gardistische stijl, met vervormd geluid en aparte effecten vervreemdt hij de kijker van het getoonde. Dat pakt hier goed uit, want het voegt een laagje mysterie toe. Ambitieuze korte film, die een boeiend inkijkje geeft op het reilen en zeilen van een set. Het maakt nieuwsgierig naar volgend werk van Serritiello.